Hjulia, huller om buller

Alla inlägg den 17 september 2009

Av Julia - 17 september 2009 20:19


  


...vänner. Hoppas att er dag varit bra. Min har flygit iväg. Nu är jag ganska trött, det är dags att gå och duscha, men allra först en runda bland mina bloggande vänner.


Nettis!

 

Visst kan du torka trattisar i ugnen på låg temperatur. Sprid ut dem väl och ha ugnen på 50 grader. Rör om lite då och då, så de vänds. Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar. 

Jag brukar torka dem i solen eller lägger dem på en tidning på ett torrt ställe i rumstemperatur. Jag vänder/rör runt och byter tidning en gång om dan, så här brukar det ta 4-5 dagar. LYCKA TILL!!!

 

Detta hittade jag på nätet:

 

Torka svamp


Ett av de bästa sätten att spara höstens godbitar på är att torka svampen. Vissa sorter, som Karljohan, trattkantareller och svart trumpetsvamp går fint att torka.


Rensa dem från jord och smuts, dela stora bitar till mindre och lägg dem helt enkelt på tidningspapper (för att undvika trycksvärtan är det bra med ett lager hushållspapper emellan). Låt dem står så i några dagar och blanda runt dem då och då.

Blir pappret mycket blött kan det bytas ut.


Om du vill snabba på processen kan du ställa in svampen i ugnen. Sprid ut svampen på en pappersklädd plåt och ställ in i max 50 grader. Rör om då och då.


Svampen är torkad och klar när den är knastertorr, dvs när du kan smula dem mellan fingrarna. Lägg dem i en glasburk med tätslutande lock. När det sedan är dags att ta fram den lägger du den bara i grytan, soppan eller såsen en stund så den mjuknar. Du kan även lägga svampen i blöt en stund innan du tillreder den.

**************************************************



Jag brukar stöta dem till pulver när jag har torkad svamp i sås eller grytor ock låter puttra med.

 


    /Julia

Av Julia - 17 september 2009 17:45


Välkommen m regnbåge å glitter  


...det är snart kväll igen. Vart tog dagen vägen? Jag har inte gjort många knop. Löst korsord och lyssnat på Jan Guillou's bok Den enda segern, den åttonde boken om Carl Gustaf Gillbert Hamilton.


Imorgon är det äntligen fredag igen. Jag längtar efter "gubben", det gör säkert Smulan och Amanda också. Om jag säger att "husse kommer snart" så rusar dom till gavelfönstret och tittar efter honom. Ser dom honom rusar dom gärna till dörren och ber mig att öppna. Nu börjar det bli så pass kallt att jag inte har dörren på vid gavel nån längre stund, som på högsommaren då den är öppen från morgon till kväll.

Hoppas att det är fint väder imorrn, så jag kan ha dörrn öppen på eftermiddan. Nätfönstret är borttaget och fönstret stängt. Det är ju bara några grader på nätterna.

Det är höst, det är bara att inse faktum. Hoppas att våra Viktoria-plommon hinner mogna, jag ser att de mognar dag för dag. Synd att jag inte kan gå ut och plocka de första själv.


Nalletorsdag    /Julia

Av Julia - 17 september 2009 12:47


Pojke på skyllt  Springande liten katt   


...solen skiner fortfarande, men temperaturen har bara stigit till 14,2 grader. Lite synd att det blåser dessutom.

Dagens lunch blev resterna av gårdagens blomkål. Lika gott idag som igår.


Jag har en lat dag idag... läser med öronen och löser korsord. Snart kommer ett programm som jag gärna ser varje dag. Förlossningskliniken på 4:an. Intressant att se bebisar komma till världen. Hoppet om att få ett friskt barn, tragedin över när något går snett. Lyckan och förtvivlan går hand i hand för både blivande föräldrar och personal.


Önskar alla bloggvänner en:

Lazy afternoon   

/Julia

Av Julia - 17 september 2009 08:19


Morrn m thékopp  


...onsdag - Ojojoj... Det är ju torsdag, tack för det Vivi *fniss* , strålande sol, men ganska kyligt. Min termometer visar bara 6,9 grader än.


Jag hittar nya finesser på sidan, nu kan man ändra storleken på texten i inlägget till exempel. Byta textsnitt är också en nyhet. Idag upptäckte jag att man kan skriva text eller märka på sina bilder igen. Roligt att bloggplatsen utvecklas dag för dag.


Nu är det tid att äta frukost. Det gamla vanliga, théet jag valde idag är Söders Höjder eller Söderblandning som den heter ute i landet, till det 2 skivor rostad fullkornsbröd med mjukost.


Have a nice day    /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards