Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under maj 2010

Av Julia - 31 maj 2010 18:38

...alltså, så här var det:


Eftersom både maken och jag är galna i choklad, beställde mamma en tre-vånings bröllopstårta med massor av choklad. 

Den skulle innehålla sockerkaksbotten indränkt med hallonsås och lite rom, fyllningen skulle vara en härlig mjuk chokladtryffel och mörk choklad utanpå. Denna ljuvliga skapelse i 3 våningar. Trodde vi.


Pappa hämtade tårtan som låg i en stor förseglad kartong med vårt namn på, Han tittade inte efter om det var rätt tårta i kartongen.

Det var det inte, men vi märkte inget förrän vi skulle skära den efter maten. Först då öppnade vi kartongen och i den finns en blekgul marsipantårta i tre våningar. Jag trodde att mamma skulle svimma när hon såg den. Jag sa att det inte fanns nåt att göra åt saken, bara att hålla god min och spara en skiva att gå tillbaka med till konditoriet efter midsommar. Bara för att visa dem deras misstag.

Tårtan var jättegod. Med en smörcréme/kaffecréme variation, skivorna var faktiskt rutiga när vi skar,  men absolut inte den mamma hade beställt. 


Vi hade ändå tur. Paret som skulle ha tårtan vi fick var allergiska mot choklad, därför råkade de mycket värre ut än oss. Man kan nästan säga att vår chokladtårta förstörde deras stora dag.


Mamma gick tillbaka med beställningssedeln och tårtskivan efter midsommar och visade deras misstag. Hon möttes av en rödögd stackare... Paret som fick våran tårta hade varit där strax innan. Mamma hade nog tur att hon missade dem, dom var rasande!

Det hela slutade med att mamma fick tillbaka pengarna för tårtan. För vi blev bara förvånade över misstaget, men njöt av tårtan trots allt.

Medan den andra paret och många av deras gäster kunde inte ens smaka på vår chokladdröm.


Så kan det gå en stressig midsommarafton. Beställningssedlarna blev förväxlade och klistrade på fel kartong i brådskan. Det hade nog varit bättre att klistra fast lappen innan de förseglade kartongerna, men, men...


Tyvärr har jag inga bilder på grund av att vi inte har nån skanner, för på den tiden fanns det bara vanlig film och pappersbilder.


För oss (och förmodligen för det andra paret) är det en oförglömlig minne, men det må vara preskriberat efter snart 29 år. 


/Julia


Av Julia - 31 maj 2010 11:07


     


...måndag igen. Jag tycker att det är måndag bra mycket oftare än det är fredag  . Undrar varför. 


Helgen rusar iväg och det är ju bara 2 dagar, men jag kommer ihåg att jag gick i skolan på lördagar upp till sexan (1968). Sedan fick vi fria lördagar, från höstterminen i 7-an. Vilken lycka!!! Betyg fick vi också... inte for vi illa av det heller.


      


Idag är det vilda diskussioner om kronprinsessans blivande makes titel. Självklart ska han vara Hans Kungliga Höghet. Hade han varit kronprins och hon en kvinna av folket hade ämnet inte ens kommit upp.


      


Jag minns våra bröllopsförberedelser för 29 år sedan... det var lite panik i luften. Skulle min klänning bli så fin som jag hoppades, brudbuketten var makens ansvar. 


Gästerna, maten var enkel, kall buffé (mamma och jag fixade maten med hjälp av mammas väninna). Det fanns ingen möjlighet att servera varm mat där vi höll festen, men det gjorde inget. Dryckerna var pappas ansvar, liksom att hämta tårtan från Wienerkonditoriet på Biblioteksgatan. (Den berättar jag om senare, om jag orkar, för pappa fick fel tårta med sig). Den stressade expediten förväxlade tårtorna.


       


Nu ska jag ut på verandan en sväng, innan solen försvinner. Ha en trevlig dag!


    /Julia

Av Julia - 30 maj 2010 13:43


  


...det är mors dag! Eftersom både min och makens mamma är borta, har vi tänt ett

  

ljus för dem. De finns i våra tankar alla dagar. Inte bara sista söndagen i maj.


Maken håller på att plocka ihop det som ska med hem, lite mat som vi handlade igår + en del annat. Det är alltid lite trist när han måste åka. helgen är över denna gång, men veckan går fort. Vi pratar med varandra minst 2 ggr varje dag när han inte är här. Det är tryggt för både honom och mig.


Nästa vecka kommer det inte att hända så mycket för min del, bara min dagliga träning. Det är först nästa måndag jag får besök av min arbetsterapeut. Hon kommer med den nya dynan till min manuella rullstol. Det ser jag fram emot. Jag måste få sitta bättre även i den.

Min nya el rullstol känns mycket skönare än den gamla, jag fick inte alls ont efter vår utflykt i lördags. Då satt jag i ca 3 timmar i den.


Nu ska jag hjälpa maken, så att han får med sig det han ska.


   /Julia

Av Julia - 29 maj 2010 12:03


  


...nu är vi tillbaka efter förmiddagens äventyr. Vi var en sväng för att fylla på matförråden lite. Färdtjänstföraren glömde att ge tillbka mitt kort och dessvärre glömde jag det också, men han kom tillbaka och letade reda på oss i mataffären och gav mig kortet och bad om ursäkt för sin glömska.

Tur var det, för den behöver jag när jag ska ut och åka och vi hade nog fått problem på återresan utan kortet.


Vi skulle inte ha så mycket, men det blir alltid massor, hur vi än bär oss åt. Ändå glömde jag bort flingona till yoghurten, men det lilla som finns kvar i paketet jag har, får räcka till nästa vecka.


Vädret är sådär, det regnar visserligen inte, men det är kyligt. Termometern visar bara 13,3 grader. Inte så illa egentligen.


Vi ska inte göra så mycket idag, kanske ta en promenad om vädret inte blir värre. Det känns kallt att sitta still, men jag har ju inget val, tyvärr.


Ha en trevlig lördag!


    /Julia

Av Julia - 28 maj 2010 07:48


 


...oj så gott jag har sovit! Dessvärre har jag lite ont, men det går över. Tränig är svaret på det. Jag har gjort den liggande delen av den. Resten tar jag efter frukost.

Jag får ofta höra att jag är duktig på att träna varje dag, det är jag inte! Det är ett måste för mig. Annars riskerar jag att förlora den redan upptränade rörelseförmågan, så enkelt är det. 

Jag jobbar upp de förlorarde "nervkablarna" i huvudet, som jag tappade på grund av den stroke som jag drabbades av, så att musklerna lyder min villja igen.

Det är bara träning som hjälper och en stor portion envishet. 

Om jag inte hade varit så envis, som jag är, hade jag fortfarande legat på sjukhus och behövt hjälp med det grundläggande. Hygien, mat m. m. Nu klarar jag vardagen utan hjälp. Visserligen gör jag mycket på nytt sett, men vad gör det... Huvudsaken att jag klarar det.

Att jag inte kan göra vissa roliga saker, som att gå i skogen och plocka svamp får jag finna mig i. 


Dagens väder är trist just nu. Det har regnat under natten, termometern visar 11,2 grader och det börja bli lite gluggar i det gråa ovanför oss.

   /Julia

Av Julia - 27 maj 2010 19:04


  




En kompis och jag pratade om inkompetenta läkare idag.


Vi båda har en del erfarenhet av saken tyvärr.

Hon fick penicillin av en, trots att hon sa till att hon var allergisk emot det. Det slutade med ilfart med ambulans till sjukhus. Som tur är gick det bra och hon fick inge bestående men och numera har hon ett skrivet intyg i sin plånbok som visar att hon inta tål penicillinet.


För mig var det inte lika illa, men ändå mycket sårande när jag fick läsa en kopia av min journal strax innan jag blev utskriven från sjukhuset, efter 12 veckor.

Så här var det:

Hon skrev i min journal att jag fortfarande (?) behövde hjälp med håret (tvätta, kamma och fläta/sätta upp den i hästsvans) 3 veckor efter jag blev sjuk, men skrev inget om hur långt mitt hår var (drygt ner till midjan, jag nästan satt på den utslagen).
Hon fick ändra i journalen genast. För
HUR skulle jag fläta håret med en hand??? Armen räckte inte till när jag skulle kamma håret. Jag talade om och visade att jag inte har resår i min högra arm, även om den fungerar för när armen var utsträckt var det ca 1 dm hår kvar!!! Jag kunde inte hålla emot med min vänstra hand, som på den tiden inte alls fungerade. Hon var en idiot och självklart fick hon ändra min journal!!!


Jag kunde fortsätta med fler incidenter från tiden mina föräldrar låg på sjukhus, men jag gör inte det.Jag är övertygad om att ni kan bidra med en uppsjö av samma sak.

 

Men varför minns man bättre dem, än de som var underbara, superduktiga och kunniga. Jag låg länge på sjukhus oc träffade många läkare, sjuksköterskor, sjukgymaster och arbetsterapeuter av båda könen. Det var bara några enstaka av dem som borde syssla med nåt annat än sjukvård.

 

Ha en trevlig torsdagskväll.

 

   /Julia



Av Julia - 26 maj 2010 17:34


  



...först ett par ord till min trognaste läsare:

Tack för att du orkar läsa och kommentera mina små och många ggr innehållslösa inlägg varje dag!

Det är mycket uppskattat, ska du veta.


Dagen har gått fort och jag mår allt bättre. Ikväll ska jag i alla fall känna efter, om jag behöver ta nån tablett innan jag lägger mig.

Jag borde veta vid det här laget att om jag gör en massa extra under dagen, är risken stor att jag får ont på natten.


Annars har jag inte gjort många knop idag. Lekt lite på fejjan, tittat lite på TV. Lyssnat på bok och pratat med en kompis som var lite ledsen.

Förhoppningsvis blev hon gladare efter vårt samtal, men jag tror det. Alltid roligt att kunna göra någon glad. Hon var ganska upprörd över en sak, men efter att har fått ventilera problemet lättade det. Skönt!


Nu ska jag kika på lite matlagning – några olika tävlingar och Nigella Lawson's program. Hon är duktig och enkel! Hennes rätter är inte alltför komplicerade att göra hemma.


Ha en trevlig eftermiddag och kväll!


   /Julia

Av Julia - 26 maj 2010 07:38


  


...god och god förresten. 

Jag har sovit dåligt inatt, vaknade flera gånger av kramp i vänstra foten och vaden. Till slut gick jag upp och tog en tablett av en sort som jag sällan använder. Receptbelagd värktablett och den är jättebra, men jag är restrektiv  med läkemedel. Tar dem bara om jag absolut måste. Ibland aldeles för sent, enligt doktorn.

Tabletterna är inte farliga eller beroendeframkallande, men jag måste äta 4 sorter varje dag på grund av min diabetes och stroke och vill inte ta fler.

Men jag ska lyssna bättre på min kropp och inte ha ont i onödan.

Jag vet att om jag hade tagit den tabletten kl 21:00 istället för kl ½3, hade jag sovit myket bättre. Så, här blir det skärpning! 


    /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards