Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under mars 2010

Av Julia - 28 mars 2010 08:15


  


...ni glömmer väl inte att sommartiden börjar idag.

Maken brukar ställa klockorna på lördagkvällen innan vi går och lägger oss. Det gjorde han igår kväll också. Det enda som vi inte kunde ställa om var video-DVDn. Så det gäller att gräva fram intruktionsboken och läsa sig till hur man gör.


Konstigt nog är maken uppe redan, han brukar sova till runt 9 på helgerna. Idag är han uppe flera timmar tidigare. Visserligen gick vi och la oss tidigt igår. Under 20.30-21.30 låg vi med 3 batteridrivna värmeljus som ljuskälla i sängen och lyssnade på (för oss) en ny bok. Det var Per Anders Fogelström's Krigets barn. Sedan gick vi inte upp igen.


Vädret är grått och termometern visar +2,7 grader. Förhoppningsvis stiger temperaturen en bit till. Igår hade vi +8-9 grader trots att det var mulet.

Nu ska vi äta frukost tillsammans.


  

/Julia

Av Julia - 25 mars 2010 06:33


  


... +2,9 grader och mulet. Det var tydligen + grader hela natten. Toppen.


Igen vaknade jag av att mitt vänstra ben gör ordentligt ont. Jag kryper ihop när jag sover och det gör ont att räta ut kroppen. Det går ju över efter träning, men är förfärligt obehagligt innan.

Min vänstra sida vill inte att jag står upp, men envis som jag är, så måste den!


Den första delen av övningarna gör jag efter badrumsbesöket liggande i sängen. Sedan är det lättare att gå upp och klä sig. Sätta på théet och fixa macka till. Innan jag äter frukost brukar jag kolla mitt blodsocker (5,3 denna morgon) ta mina piller, som minskar allt mer. 

Mitt diabetes upptäcktes ju i samband med min stroke för 2 år sedan. Jag har aldrig haft "känningar" som många diabetiker har och är optimistisk att jag slipper de medicner jag fortfarande äter.


Medicinerna har minskat allt eftersom tiden har gått. Vid varje läkarbesök har det ju minskat. I början tog jag insulinsprutor morgon och kväll ett par månader, men det behöver jag inte alls längre. Då mättes mitt blodsocket 4 ggr per dag. Nu behöver jag inte mäta den mer än 2-3 ggr i veckan, fast jag brukar mäta den nästan varje morgon - inte för att jag måste, utan för att jag vill veta.


Nu har théet dragit färdigt och det är dags att stoppa ett par brödskivor i rosten.


    /Julia

Av Julia - 24 mars 2010 06:56


  


...till en vacker, solig morgon. Termometern visar +0,9 grader utanför och meteorologerna lovar fler + grader. Hoppas att dom får rätt. Jag vet att jag är tjatig, men jag är jättetrött på all snö som vi har kvar.

Det försvann en del av den under fredag och lördag, men det kom ca 1 dm i söndags och lite till natten till igår. Det är tröstlöst med alla bakslag. Jag vill ha ösregn om det ska komma nåt uppifrån.


Jag är stel och har ont idag, det gäller att jag lägger ner lite mer tid på min träning idag. Men först frukost.


    /Julia

Av Julia - 22 mars 2010 06:39


  


...till en i och för sig vacker, men dock vinterdag. Termomertern visar -6,4 grader. Spåren efter maken utomhus är utplånade av snömassorna som kom igår. Inte ens en liten fördjupning i snön syns. Det kom säkert en dryg dm.

Jag börjar misströsta... kommer det att bli vår nån gång? Vårfåglarna tycks tro det, jag vaknade av fågelsång och Amanda krånglade sig bakom rullgardinen för att sitta i solen där. Glipan var tillräckligt stor för att solen skulle skina mig i ögonen. Härligt tills jag drog upp den och såg all snö.


Dagens agenda innehåller bara min vanliga träning. Jag är ganska stel, men har inte mer ont än vanligt.

Nu är det dags för frukost och mediciner. Mitt blodsocker är helt normal (5,7), trots godis och sylt igår.


    /Julia

Av Julia - 21 mars 2010 11:01


 


...söndag, +3 grader och snön vräker ner. Jag tror jag kräks på allt detta vita snart. Vi har fortfarande ca 40 cm kvar av den.


Jag vill ha barmark, tussilagon, blåsippor och VÅR!!! NU tack!


     /Julia

Av Julia - 20 mars 2010 11:42


  


...vädret är fint, fast blåsigt. Termometern visar +9,0 grader.


Till katternas förtjusning, följde årets första fluga med in i huset när jag satt på verandan i solen en stund och skulle in igen.

 Jag trodde att det skulle bli full kalabalik och vild jakt efter den, men båda var så förvånade när de såg den. Jag tror att dom har glömt vad det var som flög - i ultrarapid omkring dem.


Dagens middag kommer att bli fläskpankaka. Det är jag som vill ha det för det var länge sedan.


Annars lär vi inte göra så många knop, kanske ut på verandan en vända till om vinden mojnar. Det var mysigt att höra och se att allt det vita smälter mitt framför ögonen, fast det är ett bra till innan jag får se barmark igen!


   /Julia

Av Julia - 19 mars 2010 07:15


  


...grått och trist visserligen, men +4,2 grader redan. Till och med här på vischan börjar snön se lite gå ut. Jag hoppas innerligt att få se lite gluggar i all detta vita.


Fredagar är roliga dagar... Maken dyker upp i eftermiddag vid ½6-tiden, vi har längtat efter honom sen han åkte i söndags.

Det är alltid fest när han dyker upp. Bara att få veckans post är kul. Inte för att jag brukar få mycket, men kul att få de brev och ev tidning som kommer.


Jag var på bokrea på nätet igår och köpte Anna Jansson's tre första deckare. Eftersom jag/vi nästan bara köper ljudböcker har jag laddat ner dem i datorn genast efter betalning.


Jag köpte dem av ett företag som heter Muntligt.se. Det är första gången som jag handlade hos dem igår, men det lär inte bli det sista. De har bra priser och ett stort utbud av ljudböcker åt både barn och vuxna.


Idag ska jag städa lite (kan bara sopa golvet), annars "leka" lite på fejjan och vänta på maken.


    /Julia

Av Julia - 18 mars 2010 12:59


  



...torsdag, grått och mulet, men +grader. Just nu visar termometern +5,3.


Jag vaknade vid ½6 redan och gick upp ett varv. Fixade lite, åt frukost och gick och la mig för att se om jag kunde somna om. Lyssnade till Liza Marklund's bok Livstid.


Jag hade ingen ro att ligga kvar, utan gick upp igen efter en halvtimme. Lika bra och lyssna och göra annat under tiden.

Smula och Amanda var på bushumör, så vi lekte en stund. Jag får nog vila en stund på dagen, eftersom jag vaknade och gick så tidigt.


Först ska jag utforska min dator lite mer.

Jag upptäcker allt fler finesser som jag inte har haft tidigare.


En kul sak är bildspelet på skrivbordet. Jag har inte hunnit med att lära mig hur minneskortläsaren fungerar, men snart så. Då kan jag använda våra egna bilder till bildspel. Det är möjligt att det finns i min gamla dator, men utan att jag la märke till den.


Här har jag videosnuttar till att visa de olika funktionerna. Toppen, lättare att lära sig än bara genom att läsa text.


Jag får ta lite i taget, jag vill lära mig att använda datorns alla nyttiga ”knep”, genvägar och finesser.



 /Julia  

 

 

 


Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards