Hjulia, huller om buller

Alla inlägg den 7 juli 2009

Av Julia - 7 juli 2009 19:00



...innan min TV-kväll. Jag tittar mycket sällan på TV, men en gång i veckan så! Närmare bestämmt på tisdagskvällar har jag en date med en av mina favoritsnutar, nämligen med denne Engelska gentleman:

DCI Tom Barnaby

Jag är en hopplös beundrare av de flesta engelska deckare. Jag älskar dem och missar dem ogärna. De är det enda TV-programm som får min odelade uppmärksamhet. Annars löser jag korsord samtidigt.

Jag ska sätta fart med mina få resterande "måsten" så jag kan flytta över från rullstolen till min favoritsoffhörna, lägga upp benen och avnjuta kvällens avsnitt av Morden i Midsomer. Mysigt.


Jag ska brygga en kanna thé och som tilltugg ta en näve salta pinnar och bara må bra.


Efter TV blir det snabbt sängdags. Den är ju slut vid 22.35 och då brukar jag sova sen länge i vanliga fall.


Så jag passar på att önska alla mina bloggvänner redan nu:

  /Julia

Av Julia - 7 juli 2009 16:00



...dagen vägen. Denna dag har bara försvunnit. Ja... timmarna har rusat i ilfart. Plötsligt är det eftermiddag. Fast jag har pysslat med våra bilder i datorn. Tänk så enkelt det har blivit nu. Jag tar en bild, laddar upp den i tatorn och njuter av den bara efter några minuter. Härligt.


Jag är ju 50+ med mycket bra minnen av filmrullar som skulle på framkallning. LP-n / vinylskivor (vi har några hyllmeter och en fungerande skivspelare) det vet väl dagens barn inget om.


Jag minns min första CD. En julpresent från företaget jag jobbade på, jag tror att det var 89-90 nån gång... Kul, tänkte jag men hade inget att spela den på. Den ställdes i hyllan och glömdes bort. Efter några år fanns det plötsligt inga "vanliga" skivor att köpa längre, bara dessa små som vi inte hade spelare till   Till och med bokklubben vi var medlemmar i bytte namn från Kassetbokklubben till Lyssnarklubben allt fler ljudböcker fanns bara på CD-skivor. Men då hade CD-spelarna sjunkit i pris. Snabbt inhandlades en till "stan" och en till landet, där jag bor med katterna året om.

Numera köper vi gärna böckerna i mp3-format. På en skiva får en hel bok ledigt plats på och man behöver inte byta efter ca 60-70 minuter. Vi har köpt bärbara cd-spelare som tar mp3 skivorna också. Toppenbra.

Jag laddar ner böckerna till datorn, men har den fysiska skivan att spela i sovrummet eller maken tar hem dom och kan lyssna på böckerna hemma i "stan".

Att lyssna på böcker är toppen, jag köpte vara första ljudböcker i USA redan på 80-talet. Att lyssna ger mig möjligheter att göra andra saker samtidigt. Praktiskt för en som sällan (läs nästan aldrig) gör bara en sak i taget. 

Likadant gick det med de gamla VHS banden. Så det gäller att hänga med i utvecklingen En DVD spelare köptes, men då var dom inspelningbara så dyra att vi köpte en enklare variant. För ett år sedan inhandlades en ny TV med inbyggd digitalbox och DVD spelare. Skönt att slippa ha två apparater om man slipper. Nackdelen är att den inte är inspelningsbar.



Svar till Nettis!

Jag har diabetes typ 2, jag också. Konstigt att du inte har "akutspruta" och att ditt socker ligger så högt på morgonen.

Mitt pendlar mellan 5,4 och max 6,4 beroende lite på vad jag har ätit dagen innan.

Mitt tips är att:

Prata med din diabetessköterska eller vid ditt nästa läkarbesök paasa på  att  fråga i alla fall. Mitt så kallade långtidssocker ligger på 4,6 vilket är jättebra.



 /Julia

Av Julia - 7 juli 2009 12:30


 


...man får sunda matvanor när man har diabetes, har jag upptäckt. Man äter på regelbundna tider. Det hände sällan förr, innan jag blev sjuk.


Min diabetes upptäcktes i samband med att jag fick stroke i slutet av mars 2008. Jag hade skyhögt blodsocker när jag kom till sjukhus 19,7. Normalvärdet ligger mellan 3 och 6.

I början fick jag ta insulinsprutor och mediciner. Idag har jag enbart mediciner. Tar inga insulinsprutor alls. Har visserligen en akutspruta om mitt blodsocker skulle stiga över 10,0 men det har inte hänt sedan maj 2008. Jag slapp sprutorna i slutet av samma månad.

Sedan dess har min medicinering minskat märkbart. I början åt jag två olika mediciner 4 ggr om dagen, sammanlagt 12 piller. Det gör jag visserligen fortfarande, men i mycket lägre doser och bara 6 piller.

Skönt.

Eftersom medicindosen har sänkts ytterligare mäter jag blodsockerhalten 3 ggr per dag i ytterligare en vecka, för sen återgå till 1 gång per dag. som förut.

Jätteskönt att det ligger helt normalt nu. Fortsätter det så här kan jag t o m bli helt utan mediciner så småningom.


Nu är det dags för lunch. Idag blir det fil och flingor, thé och smörgås med leverpastej och gurka. Mums 


/Julia

Av Julia - 7 juli 2009 08:16



...är det denna tisdagsmorron. Rätt så kyligt också, men perfekt svalka för att sova gott.

Återigen sov jag läääänge för att vara jag. Jag vaknade vid 6-tiden, men efter en runda till badrummet kröp jag ner i sängen igen och somdade om. Vilket är mycket ovanligt för mig.  Vaknade igen ½8. Efter en snabb morgontoalett är det dags för frukost.  


Jag såg precis grannens lilla svarta cockerspaniel Molly i röd regnjacka valla matte på morgonens kissrunda. Det lär inte bli nån längre promenad med tanke på vädret.


Jag har inte mycket att göra, inga "måsten" för dagen. Första delen av min träning är gjord. Nu ska jag titta till mina bloggvänner. De har mycket senare vanor än jag, så det blir mysig läsning till théet.


 /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards