Hjulia, huller om buller

Direktlänk till inlägg 7 juli 2009

Vart tog...

Av Julia - 7 juli 2009 16:00



...dagen vägen. Denna dag har bara försvunnit. Ja... timmarna har rusat i ilfart. Plötsligt är det eftermiddag. Fast jag har pysslat med våra bilder i datorn. Tänk så enkelt det har blivit nu. Jag tar en bild, laddar upp den i tatorn och njuter av den bara efter några minuter. Härligt.


Jag är ju 50+ med mycket bra minnen av filmrullar som skulle på framkallning. LP-n / vinylskivor (vi har några hyllmeter och en fungerande skivspelare) det vet väl dagens barn inget om.


Jag minns min första CD. En julpresent från företaget jag jobbade på, jag tror att det var 89-90 nån gång... Kul, tänkte jag men hade inget att spela den på. Den ställdes i hyllan och glömdes bort. Efter några år fanns det plötsligt inga "vanliga" skivor att köpa längre, bara dessa små som vi inte hade spelare till   Till och med bokklubben vi var medlemmar i bytte namn från Kassetbokklubben till Lyssnarklubben allt fler ljudböcker fanns bara på CD-skivor. Men då hade CD-spelarna sjunkit i pris. Snabbt inhandlades en till "stan" och en till landet, där jag bor med katterna året om.

Numera köper vi gärna böckerna i mp3-format. På en skiva får en hel bok ledigt plats på och man behöver inte byta efter ca 60-70 minuter. Vi har köpt bärbara cd-spelare som tar mp3 skivorna också. Toppenbra.

Jag laddar ner böckerna till datorn, men har den fysiska skivan att spela i sovrummet eller maken tar hem dom och kan lyssna på böckerna hemma i "stan".

Att lyssna på böcker är toppen, jag köpte vara första ljudböcker i USA redan på 80-talet. Att lyssna ger mig möjligheter att göra andra saker samtidigt. Praktiskt för en som sällan (läs nästan aldrig) gör bara en sak i taget. 

Likadant gick det med de gamla VHS banden. Så det gäller att hänga med i utvecklingen En DVD spelare köptes, men då var dom inspelningbara så dyra att vi köpte en enklare variant. För ett år sedan inhandlades en ny TV med inbyggd digitalbox och DVD spelare. Skönt att slippa ha två apparater om man slipper. Nackdelen är att den inte är inspelningsbar.



Svar till Nettis!

Jag har diabetes typ 2, jag också. Konstigt att du inte har "akutspruta" och att ditt socker ligger så högt på morgonen.

Mitt pendlar mellan 5,4 och max 6,4 beroende lite på vad jag har ätit dagen innan.

Mitt tips är att:

Prata med din diabetessköterska eller vid ditt nästa läkarbesök paasa på  att  fråga i alla fall. Mitt så kallade långtidssocker ligger på 4,6 vilket är jättebra.



 /Julia

 
 
Itqvinnan

Itqvinnan

7 juli 2009 17:03

Jag håller med dig att denna dagen har bara rusat iväg. Ibland undrar man vart dagarna tar vägen när dom går så här fort.

Kramisar vännen.

http://itqvinnan.bloggagratis.se

 
Vicki

Vicki

7 juli 2009 18:50

Oj, vad högt ditt socker var!! Är det bra nu? Jag har haft gravilitetdiabetes med begge flickorna. Sedan har de gått över men nu har jag fått det igen säger dem. Fast mina väder är ofta bra. Vet inte om det är detta som kallas ålderdiabetes när man är 37år?

Skönt nät man får i ordning på alla foto på sin data. Jag fick i ordning på mina nu när vi bytade hårddisk. Så jag har de i olika mappar.

Vicki

http://fotbollsvicki.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 24 december 2012 07:23

    Jag önskar er alla en trevlig Julafton!     /Julia med familj ...

Av Julia - 23 december 2012 16:47


  Jul-Hälsningar från Julia!   Vill ni hälsa på så finns vår nya blogg här: http://hjuliahullerombuller.blogspot.se/ ...

Av Julia - 24 augusti 2011 09:37


...jag tackar er alla som besöker min blogg fortfarande trots att jag har flyttat hit. Några kommer varje dag i alla fall  .    Men nu har jag en oerhört viktigt budskap!        Vi måste hjälpas åt igen! Sprid bannern med budskapet om ...

Av Julia - 29 maj 2011 08:34


    Jag har flyttat!!!   hit     Välkommen! Glön inte att uppdatera om du har mig i din länklista!   /Julia                           ...

Av Julia - 27 maj 2011 19:42

      Jag har efter lång övervägande bytt bloggplats till Blogger. Bloggen kommer i strort sätt se ut som vanligt, men på en ny adress. Jag provar ett tag i alla fall. De har alla de typsnitten jag vill ha och en massa annat kul.   Denna...

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards