Hjulia, huller om buller

Alla inlägg den 5 juni 2009

Av Julia - 5 juni 2009 11:40




….fredag. Jag gillar fredagar. Maken kommer på eftermiddagen och helgmyset börjar.


God mat och veckans engelska deckare ingår i vårt fredagsmys.


Skönt, jag har just suttit och funderat på vad vi ska ha för mat till helgen. Alltid samma idé torka. SUCK...

Men jag tror att jag har kommit på nåt ändå. Varför inte göra en väl kryddad köttfärs limpa eller stora köttbullar. Till det en potatisgratäng.


Eller rent av min uppfinning, en köttfärs Jansson.


Jag har gjort det flera gånger tidigare och det blev jättegott. Med lager av potatis, lök och väl kryddad köttfärs med massor av färska örter. På med lite gräddmjölk och lite ströbröd sen in i ugnen. Praktiskt med allt i en form. Minimalt med disk efteråt, bra det också.   


Så blir det. Alla ingredienser finns i kyl och frys. Toppen. En bild på härligheten kommer kanske i morgondagens blogg. Om jag kommer ihåg att ta fram kameran. Ja, vi får väl se.


Min lunch blir pasta med ostsås. Mumsigt det också. Maken äter inte pasta, så jag passar på när jag är ensam.


/Julia

Av Julia - 5 juni 2009 08:01



...kallt och blåsigt. Bara 7 grader. Brrrr...


Inget badväder direkt, men det är ju bara i början av juni. Häggen har blommat ut och syrenerna blommar för fullt, tidigare än vanligt. Dom brukar slå ut strax före midsommar här på landet. Björkarna har slutat blomma och deras pollen har avtagit betydligt. Men det måste vara nåt mer än björk som stör mig, för jag har inte blivit av med allergin helt än.

Tänk så mycket lite regn gör för växtligheten.

Vi hade inte en enda maskros i gräsmattan i söndags, nu är det fullt av dem igen.


Potatis och lök har kommit upp. Som små gröna tofsar lyser dom i landen.

Fast inte blir det eget färskpotatis till midsommar. Det är för kallt för det i Sthlm och utan växthus.


Jag återkommer med mer senare, till dess:


/Julia



Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards