Hjulia, huller om buller

Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Hej vänner...

Av Julia - 15 februari 2011 13:30


  


...sitter och funderar på hur generösa (läs oförsiktiga) människor är med sina privata bilder.

Nu mera kan vi låsa våra sidor för högerklickar här på bloggen, men inte på startsidan. Om någon vill stjäla någon bild går det ju bra därifrån. Men det var inte bloggen jag tänkte på i första hand, utan Facebook och liknande sidor.

Där lägger folk aningslöst ut de mest privata bilder på sig själva, familjen, barn och barnbarn utan att ens märka bilderna. Det finns ju så många gratis fotoprogram att ladda ner, som underlättar märkningen av bilderna.

Jag själv är mycket selektiv med vad jag lägger ut på vilken sida. Mina privata bilder här är så gott som alla märkta i nåt hörn. Dessutom om de bilder skulle hamna på avvägar gör det inte så mycket, nästan alla är ju på mina älskade katter    Smulan och Amanda.


De få bilder jag har haft i bloggen med människor på är lätt räknade och folket som förekommer är tillfrågade oftast om jag får ta en bild och de får veta adressen till min blogg om de vill själva se. En självklar hänsyn från min sida, jag vill inte att bilder på mig finns ute på nätet utan min vetskap!


Jag tänker mest på de tonåringar som sprider mer eller mindre avklädda bilder på sig själva, låter sig aningslös fotograferas av vilt främmande människor.

Där bilderna dyker upp i mindre trevliga sammanhang. 

Vi har väl alla läst om besvikna ex lägger ut mycket privata bilder efter att föhållandet har spruckit av ren hämnd. Det är så dålig stil att jag blir arg.


För att inte tala om alla vidriga typer som smygfotograferar sina medmänniskor på t ex badstranden, omklädningrummen och duschar. 

Det har kommit en lag om just smygfotografering, men hur ofta får den det gäller veta att bilden/bilderna florerar ute på internet.


Tänk på att en oförsiktig bild finns på nätet för evigt! och kan hamna på vilken äckel- (porr-) sida som helst.


Detta var bara nåt jag har funderat rätt mycket på när jag har tittat runt bland många bloggar.


   /Julia

 
 
*Annmi

*Annmi

15 februari 2011 17:20

Mmm.det kan man undra...
Fast man kan ju "ta" bilderna ändå om man vill hur?
Nää,skriver inte ut det ifall någon inte vet & vill veta ;)

/ Kram

http://annmis.blogspot.com

 
Dui och Deco

Dui och Deco

15 februari 2011 17:42

Det gäller att vara försiktig och att ha omdöme. Men efter vad jag förstår äger t ex. facebook rättighet till alla bilder där. Och även om man själv frågar så gör inte alla det och med alla mobiler överallt så kan vem som helst lägga ut vad som helst.Lite att fundera över som sagt.. Matte

http://duideco.blogspot.comeqkd

 
Aamor

Aamor

15 februari 2011 19:06

Det gäller att tänka efter när man lägger ut sina bilder som du säger, matte märker inte sina, dumt kanske men de med människor brukar hon redigera och så.

Kramizar & Vovisar

http://aamor.bloggplatsen.se

 
kattfamiljen

kattfamiljen

15 februari 2011 20:52

Det är så sant det du skriver. Många tänker inte efter alls vad de lägger ut. Något jag själv känner att jag borde göra är att märka bilderna innan jag lägger ut de på bloggen. Har du tips på något bra program att göra det i?

Sv: Va skönt att det uppskattas det jag skriver :-) haha funderar på att lägga till i texten att "fula" erbjudanden behöver ej göra sig besvär. Fick nämligen ett mail idag från någon spelsida som ville ha en fast länk hos mig och för det kunde dom ge mig 2 biobiljetter. För det första har ju spel inget med katter att göra, sen 2 biobiljetter för en fast länk är ett väldigt lågt pris för reklam. Dom fick nobben ;-)
Va bra att det går att välja att få det reklamfritt där du bloggar :-)

/ Heidi

http://kattfamiljen.se

Julia

15 februari 2011 21:25

Det finns Picasa och Photo Scape bland många andra. Sök på nätet så hittar du dem säkert. Jag laddade ner dem efter tips från PC För Alla och PC Tidningen's medföljande CD-skivor.

Visst är det skönt att slippa reklamen om man kan och 2 bio biljetter är nästan oförskämt!!!
Förresten får jag lägga upp en länk till dig i min länklista? Bara så att jag hittar er lättare. Jag avvaktar ditt svar för jag gör aldrig nåt utan lov eller att fråga först!

 
Kjelle Bus

Kjelle Bus

15 februari 2011 20:55

Matte håller med dig om att man ska tänka på vad man lägger ut för bilder och gärna att man namnar dom oxå så att dom blir mindre intressanta att knycka. När matte kommer ihåg så namnar hon sina bilder eller klottrar annan text på :)
Matte är rätt förundrad över att folk skriver när dom ska åka bort o hur länge både på hemsidor och på FB. Är ju som att skriva välkommen hit o gör inbrott !!! Vissa lägger ju oxå in foto på sånt dom precis köpt som ny TV , dator o dyra kameror o det är ju oxå att be om o få inbrott !
Det värsta exemplet matte har sett är nog detta : ett par ska sälja sitt hus o lägger in länk till husannonsen på sin blogg , där adress o allt står med o sen i nästa mening så talar dom om att dom ska åka bort hela helgen !!! Åh ett par dar innan så har dom visat bilder på nya datorn ! Nää otroligt nog så hade dom inget inbrott i huset :)

http://kjellebus.blogspot.com

Julia

15 februari 2011 21:17

Folk är inte kloka som gör så där... ville dom sälja huset i bloggen???
Visst har jag visat lite nya saker jag har fått - skaffat, men att ge ut min adress i bloggen vore ju helt galet. Det räcker med vischan 3,5 mil norr om Sthlm *fniss*

 
Findus, Isak och Rasmus

Findus, Isak och Rasmus

16 februari 2011 07:38

Det gäller att tänka efter ordentligt innan man lägger ut något. Ibland förvånas man över hur mycket bilder det finns på barn. Kanske inte så skoj för barnen när de kommer upp i tonåren, och ser "knasiga" eller "charmigt roliga" bilder från när de var små. Angående Kjelle Bus exempel får man säga att de hade en otrolig tur. Kurr och burr.

http://stationskatterna.blogspot.com

Julia

16 februari 2011 08:27

Visst hade dom det... Jag funderar bara på VAD dom tänkte med när dom var så oförsiktiga.

 
kattfamiljen

kattfamiljen

17 februari 2011 00:11

Skall kika på picasa och photo scape :-) tack för tipset :-)
Självklart får du lägga upp länk till mig. Jag la redan till er i min länklista. Hoppas det var okej?

http://kattfamiljen.se

Julia

17 februari 2011 07:27

Självklart, jag lägger tii er bland mina 4 benta vänner ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 24 december 2012 07:23

    Jag önskar er alla en trevlig Julafton!     /Julia med familj ...

Av Julia - 23 december 2012 16:47


  Jul-Hälsningar från Julia!   Vill ni hälsa på så finns vår nya blogg här: http://hjuliahullerombuller.blogspot.se/ ...

Av Julia - 24 augusti 2011 09:37


...jag tackar er alla som besöker min blogg fortfarande trots att jag har flyttat hit. Några kommer varje dag i alla fall  .    Men nu har jag en oerhört viktigt budskap!        Vi måste hjälpas åt igen! Sprid bannern med budskapet om ...

Av Julia - 29 maj 2011 08:34


    Jag har flyttat!!!   hit     Välkommen! Glön inte att uppdatera om du har mig i din länklista!   /Julia                           ...

Av Julia - 27 maj 2011 19:42

      Jag har efter lång övervägande bytt bloggplats till Blogger. Bloggen kommer i strort sätt se ut som vanligt, men på en ny adress. Jag provar ett tag i alla fall. De har alla de typsnitten jag vill ha och en massa annat kul.   Denna...

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards