Hjulia, huller om buller

Alla inlägg den 14 juni 2010

Av Julia - 14 juni 2010 19:05

...jag ringde Telia angående mitt mobila bredband. Den kastar ut nig med jämna mellanrum och jag ville veta orsaken till det.


Hon frågade vad jag hade för modem...


Mitt svar var: en liten vit oval grej med "snöre", ni kan få se hur den ser ut:

   Nästa fråga. Hur länge jag har haft den... 2 år svarade jag... Ja du måste uppdatera den, sa hon, den är gammal. Jaha hur gör man  ???


Hon guidade mig igenom hur jag skulle göra, vilken tur att jag har 2 datorer, en med windows vista (i den gamla) och en med windows 7 (i den nya).


Det första var att byta till min gamla dator för att hämta uppdateringarna (2 st)

till skrivbordet (tog några minuter per program) för det kunde jag inte göra med windows 7 enligt henne, lägga på luren och sedan:


1. koppla ur modemet


2. plocka ut sim-kortet


3. koppla in modemet igen utan sim-kortet


4. hämta uppdateringen från skrivbordet, öppna och uppdatera modemet med båda uppdateringarna. 


6. S U C K ! ! !


7. Hålla tummarna och sätta i sim-kortet igen och se vad som händer...   


8. Ingeting till att börja med   , men sedan gick modemet igång.


Det tog ca 3-4 minuter att få igång internet igen. På varje dator. Men nu fungerar  båda. Förhoppningsvis blir jag inte utkastad flera ggr om dagen efter uppdateringen.


Har ni uppdaterat era modem??? Jag har aldrig hört talas om att man behöver göra det. Men det är mycket jag inte vet om datorer.


Från samtalet till Telia tills allt var klart tog det ca 2½ timme. Så då vet ni vad jag roade mig med ikväll!


    /Julia

Av Julia - 14 juni 2010 08:17


  


...grått, blåsigt, regnet hänger i luften... alltså måndag  . En trist grå morgon och maken brukar säga att till och med vädret är måndag.


Vi har sovit gott, Jag vaknade en gång i natt då en kall och lite fuktig Amanda försökte krångla sig ner under mitt varma täcke efter ett besök i rastgården.


Hon var säkert ute för att se om hon kunde fånga nån liten mus som har förirrat sig in på hennes domäner. Inte inatt i alla fall. Förhoppningsvis vet mössen att det bor katter här och en av dem är en duktig jägare.


Det är konstigt, vissa år är det många möss i rastgården som Amanda fångar, andra nästan inga alls.

Jag hoppas att det blir en musfri sommar och höst. Det är så trist att hitta dem efter hennes våldsamma lek.


Förra hösten hittade jag en halv mus:

  

Jag avstår gärna i från att hitta fler... Urk...


Nej vänner, nu har mitt thé dragit färdigt, jag ska stoppa 2 skivor fiberrost i brödrosten. Frukost! Det ska bli gott.


   /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards