Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under mars 2011

Av Julia - 20 mars 2011 08:15


 


...en kall natt igen, termometern visar -4,2 grader, men det ska bli en fin vårvinterdag med flera plusgrader säger dom som vet. Jag vill gärna tro dem.


Idag ska vi titta på de avslutande sikskytte- och längdskid-tävlingarna. Synd att det gick så dåligt med skyttet för "våra" tjejer igår. Grabbarna sköt säkrare och det syntes i resultat listan. Hoppas att det går bättre för dem alla i dagens tävlingar. Damerna ska åka de avslutande 25 km idag, herrarna åker 40 km. Skidskyttarna har sina masstartstävlingar för både damer och herrar.

Sedan är deras säsong över för denna vinter.


Vi längtar efter mer "somriga" sporttävlingar, friidrott till exempel. De kommer också.


Maken har vaknat och det är lika bra att göra frukost för två. Théet är på gång, nu gäller det bara att han bestämmer vad han vill ha. Jag nöjer mig med mina rostade brödskivor, men han vill kanske ha något mer eller rent av varm frukost. Ägg och bacon finns ju i kylen om han är sugen. Vi får se.


   /Julia 

Av Julia - 19 mars 2011 13:15


  


...vi var ute en sväng i solskenet, jag bara till verandan, men ändå! Det var skönt, men jag borde ha haft lite mer på mig.


Vi tog några bilder i alla fall

   Lite kvar på min ramp av snön som kom igår!

Annars är det u massor kvar av det vita

   Lite mer barmark i rastgården

   Det är skönt för Smulan och Amanda där ute i solen.

Typiskt, så ville ingen av dem gå ut dit när husse tog bilderna. De ligger och sover sin eftermiddags sömn. Det måste ju orka busa senare   . Vi busade en del på förmiddagen, det borstades lite och tussarna har husse lagt ut på en buske till pippisarna att fodra sina bon med. Det är ju byggdags för dem snart. Kattpäls är varmt och skönt att ha i fågelboet. Hoppas att våra kattvänner delar med sig av det som kammas bort nu på våren. Det är så onödigt att kasta bort tussarna som småfåglarna har så mycket nytta av.


   /Julia

Av Julia - 19 mars 2011 07:30


  


...vi slapp inte ovädret igår! 

Bitvis vräkte snön ner på eftermiddan.

   Lite svårt att få med snöfallet på bild, när jag sitter i dörren.

Grannarnas tak är vita igen, liksom träden. Men det kom nog inte så mycket som jag befarade. Några cm bara.

Meteorologerna spår betydligt varmare i helgen med frostiga nätter. Prognosen för idag är växlande molnighet och runt 5-6 plusgrader. Just nu visar termometern -0,8 grader och solen håller på att vakna.


För Smulan och Amanda var det inte mycket annat att göra än sova bort dagen.

Det är inte ofta de sover var för sig men

   Smulan kröp upp till sitt favorit ställe. På långkudden bredvid mattes kudde. Där ligger hon gärna när jag har gått och lagt mig.

   Amanda ligger mitt i sängen på filten och inte under för en gång skull.

Gulliga är dom var dom än lägger sig och tar en kattlur.


Husse kom som vanligt igår eftermiddag. Skönt att det är full dagsljus sedan ett par veckor tillbaka när han kommer.

Med sig hade han allt jag bad om, det viktigaste var torrisar till Smulan och Amanda. En stor påse, som räcker ett bra tag.

Han hade dessutom blodapelsiner, bananer och päron med till mig. Självklart så glömde han inte grädden till dagens Janssons Frästelse. Det var hans önskan till dagens middag och så får det bli. Enkelt att göra och bara en glasform att diska efteråt. 


Vi gjorde pizzan till middag igår kväll. Den smakade jätte gott.

Till den hade vi vår vanliga fredagsunderhållning


Kommissarie Tom Barnaby med kollegan Ben Jones i veckans

  

avsnitt av Morden i Midsomer.

Ännu en gång ett avsnitt som vi inte har sett tidigare.


Jag har smygit upp i vanlig ordning på en helgmorgon. Amanda håller mig sällskap, hon sitter på fönsterbrädan och tittar på pippisar.


Lika bra att jag sätter på théet. jag hör maken röra sig lite i sängen, men det lär dröja en stund innan han vaknar på riktigt. Jag behöver en mugg i alla fall.


   /Julia

Av Julia - 18 mars 2011 07:30


  


...molnigt och termometern visar noll grader. Meteorologen på SVT spår snöfall och snö blandad regn framåt dagen i svealands inland.

Förhoppningsvis blir det inget av det hos oss, men det återstår att se. Det lilla som jag kan se närmast huset och runt min ramp är det blött i snökanten, trärampen är fri från snö.

Visst har mycket försvunnit, men mycket är kvar och behöver definitivt ingen påfyllning. 


Fredagar är väntans dag hos oss, vi längtar ivrigt på att det blir eftermiddag. Vi längtar efter makens - husses ankomst. Han är efterlängtad. Jag hällde upp de sista torrisarna i katternas automat och det var inte mycket kvar i påsen, Det räcker i nån dag, men behöver en ordentlig påfyllning. husse har en påse med sig. Det finns ju alltid torrisar hemma, Whiskas Senior, men den sorten används bara i deras aktivitetsboll som godis.

Det är  IAMS med olika smaker, deras vanliga mat som är nästan slut. Den mår dom bra av och gillar, därför ger jag dem ogärna något annat. 


Lite annat har han också med sig. Han är sugen på Janssons Frestelse, så vad vi ska äta på lördag är klart. Till den behövs lite grädde som han behöver ta med sig, allt annat till den finns hemma.

Ikväll plir det hemlagad Pizza, jag gjorde den kryddade tomatsåsen till den igår. Den blir godast om den får stå och gotta till sig lite innan den används. Satsen räcket till många pizzor, så ikväll fryser vi in det som blir över i små burkar, lagom till en pizza. Degen får brödmaskinen knåda till, som vanligt. Pålägg till pizzan finns också i kylen. Kryddstark korv, lagrad ost som ska rivas och kanske lite mozarella för att riktigt lyxa till den.

Den såsen är en bra grund till en enkel tomatsås till pasta också om jag skulle känna för det.


Allra först är det min frukost som ska göras. Jag har inte bestämt mig vad jag är sugen på. Det lutar nog åt lite gröt med äppelmos. Det enda som är ett måste är théet. Eftersom jag inte tycker om kaffe speciellt mycket, blir ju valet inte så svårt. Möjligen vilket thésort jag ska använda. Det finns alltid minst 3-4 sorter att välja på. Neutrala och smaksatta på olika sätt. Lika bra att sätta fart, så jag får nåt i magen.


   /Julia

Av Julia - 17 mars 2011 08:17


  


...vi vaknade till strålande solsken. Termometern visar -1,0 grader just nu, ännu en natt med minusgrader, men mycket mildare än tidigare i veckan.

Senare på dagen sägs det bli molnigt och regn (?). Hoppas att de har rätt. Det skulle nog hjälpa till med snösmältningen.  

Jag vill åka och handla, ut bland folk, besöka biblioteket. Ja, göra helt vanliga saker, som jag inte har kunnat göra på ett bra tag.

Småfåglarna sjunger dock sina glada drillar utanför. Det kommer att bli vår iår också. Det är nog bara jag som är otålig. 

Inte undra på egentligen, vi är inte vana vid så snörika vintrar som det har varit andra året i rad.


Tänk så fort veckan har gått, redan torsdag. Jag har inte gjort något speciellt, inget utöver mina vanliga rutiner. Trots det tycker jag att första halvan av veckan har gått ovanligt fort.

Det är nog bäst att jag fortsätter mina rutiner med att göra ordning min frukost. Idag blir det precis som vanligt, thé och rostad fullkornsbröd. Det är ju bara thésorten och pålägget som växlar efter humör. Tur att jag har en hel del att välja på.


   /Julia

Av Julia - 16 mars 2011 13:30


  


...det var kallt inatt dryga 10 minusgrader. Men nu skiner solen för fullt och termometern visar +7,1 grader. Fast jag tror att solen når västra sidan av huset, även om solen skiner bara lite snett in genom gavelfönstret.


Jag vaknade något senare idag, det gör ju inget, jag har ju inga tider att passa.

Bara göra det som faller mig in.

Det jag skulle behöva göra är att putsa fönster och det kan jag inte. Får se om jag kan få maken att ge dem en duvning i helgen. Han är dock usel på att få dem rena   , men snart är det dags att gnugga små hål för att se ut alls. Nog kan han få dem något renare i alla fall. Jag får se om han har lust att göra det. Med lite övertalning gör han det nog, jag får pejla läget innan jag frågar   .


Till frukosten såg jag    en gång till. Visst är det synd om de arma människorna i Japan, men jag kan ju inte hjälpa dem. Jag orkar bara inte lyssna och se deras elände timme efter timme, dag efter dag.

Kalla mig gärna självisk, men jag tycker att jag har fullt upp med mitt. Jag vill inte må dåligt för deras skull också, den energin har jag inte.


Jag har nog med att klara mina dagar med de syslor som måste utföras. Jag har ju ingen hjälp alls från söndag eftermiddag till fredag, vill heller inte ha nån, men det är nog för mina krafter.Att fixa min tillvaro med katterna är ungefär det jag orkar varje dag. 


Ha en fin och solig onsdag ni också!!!

   /Julia

Av Julia - 15 mars 2011 19:50


  


...jag har aldeles glömt bort mitt löfte om att visa vår pytte lilla digitala videokamera.


Här är den

   och så här ser "insidan" ut

   Den står ju framför min laptop, ni vet väl hur liten rutan som fungerar som mus är. Då ser ni hur liten kamern är.


Filmsnuttarna jag har tagit med den är helt OK, men stillbilderna var inget vidare.


Skönt att ha fått en ny kamera. Jag börjar allt mer komma underfund med funktionerna. Bra att den "tänker" lite själv. Jag behöver inte manuellt stänga av blixten, då jag fotograferar genom det lindrigt rena fönstret, som på den gamla. 


Jag har tagit några bilder idag med både genom fönstret

  

  och då jag satt i dörren när jag vädrade

   Soligt och fint idag också

   och några plusgrader.


Inte lika varmt som igår, men 3-4 plus i alla fall. Undrar om det blir lika kallt inatt som den gågna natten... det är inte otänkbart. Just nu visar termometern -5,0 grader. Risken för det är ju uppenbar.


Nu tänker i alla fall jag göra kväll. Jag ska ta mig en skön dusch och krypa i säng med Bodil Mårtensson's

   Bok nummer 2 med kriminalkommissarie Joakim Hill vid Helsingborgspolisen.


Ha en forsatt trevlig tisdagskväll!


 

/Julia

Av Julia - 15 mars 2011 07:45


 


...det är riktigt kallt ute, termometern visar -7,9 grader. Definitivt mycket kallare än den senaste veckan. Jag funderar om temperaturen orkar över nollsträcket senare under dagen. Meteorologerna spår några plusgrader i alla fall. Vi får väl se hur rätt de får   . Oftast på vintern är det kallare vid klart och soligt väder.


Jag vaknade tidigt idag också. Dessvärre har jag ganska ont också, men det går ju över under dagen med min träning. Mina liggande övningar har jag gjort. Det gäller att fortsätta med resten lite i taget.


Det är tragiskt med tsunamin i Japan, att det dessutom händer det som sker i kärnkraftsreaktorerna är mycket olyckligt. Som om inte naturkratastrofen räckte för de stackars människorna. 

Nu får folket information och rekomendationer från regeringen i alla fall, som är känd för att vara mycket förtegen. Hoppas att det inte blir värre. 


Min dag kommer att lunka på med bok, korsord och lite spel, jag kommer kanske att följa fler nyhetssändningar än vanligt på grund av läget i Japan. 

Under tsunamin runt Thailand var TVn på från morgon till kväll, riktigt så blir det inte nu. Kanske för att jag aldrig haft tillfälle att besöka Japan någon gång, medan vi har promenerat runt på nån av stränderna i Thailand. Det kändes närmare, fast maken har varit i Japan ochTokio vid 2 tillfällen på 70-talet under hans år på Gripsholm.


Visst tänker jag på dessa stackars människor som bor på de farligaste platserna i nord östra Japan. Jag tänker speciellt på alla barn som har förlorat inte bara sitt hem, utan också föräldrar.


Nu ska jag först och främst kolla mitt blodsocker och sedan göra frukost. Det är dags att börja med théet och fixa smörgåsarna. Jag är hungrig.


   /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards