Hjulia, huller om buller

Alla inlägg den 8 mars 2011

Av Julia - 8 mars 2011 07:45


  


...8 mars = Internationella Kvinnodagen (länken ger lite historik kring dagen om du är intresserad). Ingen speciell dag för mig i och för sig, men jag minns när mamma levde, då firades denna dag av henne och hennes arbetskamrater och vänner. De fikade ute och pratade. Jag var med dem, om jag hade möjlighet till det.


Det händer väl inget speciellt hos oss idag heller utöver de vanliga rutinerna. 


Visst, ja! Jag glömde att berätta att maken fick igång den trådlösa telefonen igen. Han tog den med sig då den gick sönder. Han vet inte själv vad som hände med den, men när han rätade ut sladdarna, så fungerade den igen. Han var gullig och tog den med tillbaka. Vi har ju fast telefon i ytterligare ett par månader här, men kameran kunde han inte göra nåt åt tyvärr.


Trist, jag visste inte att jag skulle sakna den så mycket, men det gör jag dagligen.

Jag minns tiden före digitalkameran. Vi tänkte efter både en och två gånger innan vi tog några kort. Ställde upp folket som skulle vara med på bilden   , som man gjorde förr. Det var inte ofta man "slösade" på filmen. Framkallningen var ju så dyr. 

Med digitalkamera tar man massor med bilder och tar bort de som inte är lyckade från minneskortet (om man vill). 


Jag märker att man inte gör så många pappersbilder heller. Oftast skickar man bilderna via dator till dem man vill. Mailar Jul- och Påsk- kort, liksom semesterbilder till vänner och bekanta.

Det är rätt vanligt med digitala fotoramar också, där man kan ha ett bildspel om man vill. 

Vi har aldrig haft många fotografier runt om i rummen, Ett stort (50 X 60 cm) bröllopsporträtt  hänger över dubbelsängen i Spånga. Ett annat i mindre finns i bokhyllan, Ett par bilder på våra föräldrar, men sedan är de inte fler.


Maken var mycket intresserad av fotografi när han var yngre. Han har ca 3.000 diabilder från året han var till sjöss med gamla Gripsholm jorden runt i början av 70-talet. De finns i minutiös ordning i väl märkta lådor. Projektor och filmduk finns självklart också, men hur ofta orkar man plocka fram det   ... Jag tror att vi såg en del av bilderna för 10-15 år sen.

Sedan finns det travar med pappersbilder från våra drygt 30 år tillsammans, våra resor och semestrar.

Vi har funderat på att låta digitalisera dem, men det blir dyrt. Vi ska försöka skanna in dem som vi vill titta oftare på.


Jaja, det får bli när maken slutar jobba om 6-7 år.

Nu är det dags för frukost. Théet är strax klart. Det var jättegott med gröten igår, men idag blir det rostad bröd till.


Önskar alla vänner en trevlig:

   /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards