Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under februari 2011

Av Julia - 12 februari 2011 19:00


  


...en jättefin vinterdag har det varit. Temperaturen sjönk i och med maken fixade en ny inne-ute termometer. Han bytte ut vår gamla som har hängt med i  dryga 15 år. Jag tror inte ens att vi hade bytt batteri i den nån gång...

Det var kanske därför jag hade plusgrader utan att det tärde speciell mycket på det där vita utanför. Den visar just nu -9,1 ute och + 21,3 inne. Det verkar troligt. 


Vi har haft en lat dag. Vi gjorde köttfärslimpa med potatis, gräddsås och rårörda lingon till middag. Det blev jättegott. Annars har vi inte gjort många knop alls. Bara latat oss och maken var ute på en kort promenad i solen. Konstigt att han alls ville ut i snön, men han var bara upp till parkeringen där soptunnorna står med lite gamla tidningar. Där uppe har vi ett litet bibliotek, där vi lägger böcker och finare tidningar vi inte vill ha kvar, så andra kan läsa dem. Praktiskt, speciellt på sommaren, då är det bra omsättning på litteraturen där. Man lägger ut det man vill och tar det man vill läsa. 

Jag har funderat på att lägga dit en del gamla videoband, som jag har spelat över på DVDn. Jag ska fundera lite till, kamske till sommaren. Nu är det så få människor här.

Ikväll ska vi bara lyssna på    men det gör vi i sängen om  nån timme.


   /Julia

Av Julia - 12 februari 2011 08:11


 


...termometern visar -3,2 grader och solen skiner allt vad de orkar. Det är en fin vintermorgon!


Maken dök upp nästan 1 timme senare än vanligt, gullig som han är ringde han och berättade att han blir sen. Det syntes på honom att promenaden genom skogen var jobbig. Han var trött efter att ha pulsat i snön i dryga 2 km.

Han hade med sig det jag bad om, han är fantastisk!!! Jag fick mina efterlängtade apelsiner, han köpte en stor säck med 2 kg, det räcker hela nästa vecka om jag bara äter en om dagen. Han köpte dessutom bananer, så det blir att träna min "trasiga" hand med att skala apelsinerna. En apelsin slök jag igår kväll, himmel så gott det var,


Annars tog vi det ännu lugnare än vanligt igår. Jag gav honom resterna av min goda ägg-gegga på rostad bröd till middag, jag åt en vanlig macka och till det drack vi thé.

Vilken tur att jag gjorde en dubbel sats tidigare i veckan. Den hade stått och gottat till sig.


Kvällens underhållning var som vanligt

  

Morden i Midsomer med DCI Barnaby och DS jones


Just denna avsnitt har vi inte sett tidigare, jag vet att det var fler som vi missade då de sändes i TV. Kul med ett avsnitt som vi inte har sett.

Fast de är så underhållande att det inte gör nåt alls om det är repris. Vi gillar att se bra filmer flera gånger, man upptäcker nya saker som man har missat varje gång nästan, små spännande detaljer.


Nu ska jag tjuvstarta med frukosten, maken sover gott och ska få fortsätta med så länge han vill.


   /Julia

Av Julia - 11 februari 2011 09:48


  


...att det är fredag är det enda positiva med dagen, för det ser ut så här utanför dörren:

   Klolla in snöhögen på talgbollen!


   och så här ser det ut på verandan... åtminstånde det lilla som dörren gick att öppna.

Vyn utanför ser ut som det bör på julafton!

  

Usch, så trött jag är på allt snö, men nu ska jag sluta att gnälla på det som jag ändå inte kan påverka. Och ja!!! Snön vräker ner fortfarande!


   /Julia

Av Julia - 11 februari 2011 07:30


  


...det har nog kommit 15-20 cm snö under kvällen och natten. Allt ser ut som ett julkort igen. Träden och taken som var snöfria dignar under det blöta snötäcket.

Bilder kommer när det har ljusnat ordentligt.


Det enda kommunala komunikation som fungerar bra är tydligen T-banan under jord. Busstrafiken verkar det vara lite si och så med efter vad de säger i nyheterna, så länge det är oplogat kan de inte ta sig in i bussgaragen ens.


Maken är helt beroende att busstrafiken fungerar. Han kan inte ta sig till sitt jobb med något annat. Han jobbar ute på Lovön (Ekerö, en förort till Sthlm) och dit går bara bussar.

Inte hit heller, men det är en senare fråga. Tills dess har de nog hunnit få undan snön, på de större vägarna i alla fall.

Jag undrar ändå om han kunde komma till sitt jobb i morse. Jag får höra hur det gick, när vi pratar med varandra vid 11-tiden, som vanligt.

Snöovädret är värst i östra mellan Sverige, det vill säga i Stockholm. Fick just höra att ovädret drar sig söderut, men just nu känns det deppigt. Men som sagt, vädret kan jag inte göra nåt åt, bara önska och det sägs att det blir fint till helgen,vad det nu betyder.


Nu ger jag 17 i vädret och fixar thé och mackor. Återkommer med mer under dagen.

   /Julia

Av Julia - 10 februari 2011 13:00


  


...det blev som vädergubben i TVn sa i morse. Snön vräker ner i små, små flingor. Usch!!! Varför får de oftast rätt när de spår dåligt väder för???

Jag tänkte på stormen Skåne hade nyligen. Husen mina vänner bor i blåste nästan bort i de hårda vindarna. 


Jag har precis ätit en god äggsallad. Gjord på hackade hårdkokta ägg och sås av creme fraishe och lite senap, blandad med lite lök. Geggan la jag på en macka och strimlade några skivor rökt kalkon över och åt en tomat till. Jättegott blev röran, men det som är kvar blir ännu godare till imorrn. Smulan och Amanda diskade min aschett med glädje. De fick var sin skiva kalkon till efterrätt, det var poppis, vill jag lova.


Nu ska jag återgå till min bok. Ha en trevlig eftermiddag!


   /Julia


PS

Dagens väder på film om det fungarar???


Det verkar inte göra det... konstigt   .


Får försöka att göra om det... "pratet" i bakgrunden är min bok   17 också, jag får inte till det   Hur gör man???

Jag har laddat upp videoklippet, den ser bra ut i arkivet när jag tittar där, men sen då??? Jag får bara med första rutan och ingen video... Hjälp... DS

Av Julia - 10 februari 2011 08:15


  


...termometern visar -3,5 grader och träden är frostiga. Det ät vackert ute.

Meteorologerna spå snö till eftermiddan och 0 gradigt, vi får väl se hur rätt de har den här gången, men det verkar att de spår mer rätt om dåligt väder än bra.


Jag har inte sovit säskillt bra, har vaknat flera gånger och haft ont. Jag har till och med tagit en tablett vid 2-tiden, efter det kunde jag sova bättre. Jag ska nog göra som jag gjorde förra gången jag hade en period med värk. Jag ska ta en värktablett strax innan jag lägger mig, så få jag se om jag sover bättre då.


Annars händer det inte mycket här, min dag kommer att gå sin vanliga lunk. Lite spel på fejan, lite bloggläsning för att se vad mina vänner har haft för sig och jag kommer att lyssna vidare på mina böcker.


Det är torsdag, jag måste kika vad vi behöver mer än det vanliga till helgen. Maken brukar skriva lista på torsdagskvällar när vi pratar med varandra. Vad jag vet är det nog bara en ostbit förutom bröd och frukt han måste köpa. Hoppas att han köper apelsiner, jag hade inga den här veckan och saknade dem. Han köpte päron och vindruvor, som omväxling. Jag älskar frukt och bara måste få nån varje dag, banan är ett måste. De innehåller nåt speciellt som är bra för mig. Ämnet finns också rikligt i avocado också, synd att jag har glömt namnet på det, men jag får fundera på vad det heter. Ämnet börjar på K eller C tror jag, men det är inte Kalcium utan nåt annat.


Nu är théet klart, jag ska rosta brö och fixa frukost.

   /Julia

Av Julia - 9 februari 2011 16:45

   

...det har snöat, blåst, solen sken en stund. Det är bara regnet som fattas. Jag måste erkänna att jag längtar efter regnet som tar bort snön. Den snö som jar är sååå trött på.

Härligt med onsdagar, halva veckan har gått och det är snart helg igen och maken kommer. Vi blir lika glada alla tre när han dyker upp på fredagarna.


Jag hade tur att han kom ihåg att lösa ut mer värkstillande åt mig förra veckan. Jag får vanlig Alvedon på recept bland annat och en starkare värktablett (som var helt slut). Skönt, för så här får jag större förpackning åt gången än man får köpa receptfritt. Jag får 3 X 30 brustabletter på en gång istället för bara 20.

Eftersom jag har haft mer ont än vanligt denna vecka var det bra att ha tabletter som hjälper.


Egentligen vill jag inte äta fler tabletter än jag verkligen måste, men de sista dagarna behövde jag nåt mot värken.


Idag har jag tränat som vanligt, det hade aldrig gått utan värktabletter. Dessutom lyckades jag fixa ryggstödet på rullstolen också. Jag måste ju sitta i soffan, lossa bromsarna och svänga runt den för att komma åt baksidan på den där rämmarna sitter. Jag kunde dra åt dem, svänga tillbaka stolen och bromsa den igen för att kunna sätta mig i den på nytt. Det hjälper nog, jag sitter bättre nu.


Nu ska jag fixa lite att äta. Det blir nog en omelett med lite lök och tomater. Gott!


Ha en fortsatt trevlig eftermiddag!

   /Julia

Av Julia - 9 februari 2011 07:57


  


...det är kännbart kallare idag än igår. Jag satte inte på den lilla elementet som finns under bordet och det kändes. Det är kallare ute och självklart har temeraturen innomhus sjunkit några grader. Vi hade ca 17 grader i morse inne, men det blir snabbt varmare eftersom huset är så litet. Nu är det 19 grader, lagom tycker jag. Jag gillar när det inte är för varmt.


Jag har ont idag också, idag är det ischiasen i mitt högra ben som spökar igen. Det gör ont bak i skinkan och smärtan strålar neråt benet. Det är egentligen mest obehagligt än ont, men jag försöker att göra övningar som hjälper. Jag troratt jag sitter lite illa i min rullstol och att rullstolen har blivit lite slapp i ryggstödet. Jag får dra åt  spännremmarna i ryggen. Lite knepigt att göra ensam, men jag brukar få till det med lite klur. Jat gör det efter frukost.


Nu är det hög tid att fixa thé och mackor. Jag känner att jag behöver äta lite.


Mitt blodsocker ligger lika stabilt som vanligt, den pendlar på morgonen mellan 4,7 och 6,1, fullt normalt med abdra ord. Motionen, maten och tabletterna hjälper till att hålla ordning på den.


  /Julia 

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards