Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under januari 2011

Av Julia - 20 januari 2011 08:00


  


...idag är jag uppe tidigt. Vaknade strax före sju och kände att det inte var nån idé att försöka sova vidare. 


Jag kunde inte låta bli att dra undan fåtöljen och rulla undan TVn lite för att komma åt en del av de åtråvärda Morden i Midsommer DVDn som jag gärna ville se, nu på morgonen. Efter lite bök kunde jag plocka åt mig en hög av dem som jag inte har sett på länge. De avsnitt jag just nu tittar på är det DS Scott som är Barnaby's medhjälpare. En lite arrogant storstadspolis som definitivt inte trivs med "förvisningen" till Midsomer. Man får inte veta varför han sändes dit, men det är tydligt att han inte trivs med att vara där.

Han finns ju bara med i 10-talet avsnitt, men jag och många med mig tycker att ersättaren DS Jones är mycket trevligare, en som verkligen trivs med att arbeta vid Barnaby's sida och visar det.

Nu har jag underhållning som räcker definitivt till imorrn och maken kommer med de senaste som han köpte i måndags.


Nu ska jag fixa min vanliga frukost, thé och rostad fullkornsbröd och sedan titta på några avsnitt under dagen.

Jag har ju datorn igång samtidigt och kan pula med den också under tiden jag ser på TV. Som en sann tvilling gör jag ytterst sällan bara en sak i taget  .


   /Julia

Av Julia - 19 januari 2011 09:00


  


...det är lite kyligare idag och det har varit frost under natten. Men lite av snön har försvunnit, det syns tydligast på taken i alla fall. Nu kan man skymta lite tegel på kanterna på grannarnas tak. Solen är på väg att vakna, det är molnfritt. Det ser lovande ut för en fin vinterdag igen. 


Idag har jag inga måsten, men jag tror att det är bra om jag tar med sopborsten i mina övningar under dagen. Fast det inte är så farligt alls på golvet (än).

Annars ska jag se vidare på fler gamla avsnitt av Morden i Midsomer. Att få återse Barnaby's gamla vapendragare. DS Troy var den första och han hängde med i de 29 första avsnitten. Troy blev kommisarie och flyttade till eget distrikt, sedan kom DS Scott, men han blev kortvarig ochförsvann efter bara dryga 10-talet avsnitt för att ersättas av DC Jones, en vanlig klipsk poliskonstapel som plockades upp, eller rättare sagt valdes ut av Barnaby själv under en utredning och blev först DC och som senare blev befordrad till DS  i ett charmigt avsnitt, kort efter de började sitt samarbete. Deras samarbete varar i alla senare avsnitt som nu finns inspelade. 


Jag har inte börjat helt från början, av den enkla anledningen att jag inte når dem bakom TVn i bokhyllan helt enkelt. Jag skulle behöva flytta på en del för att kunna komma åt och det orkade jag inte, Jag får be maken att plocka fram dem åt mig. 

Det är ingen fara, jag har ju massor som jag kan se till dess.


Gårdagens lilla fråga var att ni skulle lista ut var i bilden Amanda gömde sig denna gång.  Flera av er gissade rätt, hon har gosat ner sig mitt i bilden högst upp. Det finns ju flera "bulor"  i bilden, men de övriga är naturliga bulor efter rutmönstret i mitt duntäcke.


   /Julia

Av Julia - 18 januari 2011 19:15


  


...idag fick jag besök av hemtjänsten, de som sköter om mitt trygghetslarm om nåt skulle hända när jag är ensam. Som tur är har jag inte behövt använda den, men det känns bra att ha om nåt skulle hända.

Den ska bytas ut mot en modernare sort och jag slipper kostnaden för vår fasta telefon med det nya systemet. Den är med GSM teknik och kräver inte nån fast telenät som min nuvarande.

Så snart jag får det nya larmet kommer vi att säga upp den fasta telefonen här ute. Då behövs den inte längre, det räcker med våra mobiler.

Skönt att slippa den fasta telefon kostnaden på 2-3000 om året eller vad det kostar. Vet inte riktigt.

Klart är att vi kan använda dom pengarna på bättre sätt i alla fall. Han som kom provade 2 sorter, en som fungerar med Telia och en som går på Telenord. Jag fattar inte skillnaden men båda fungerade utmärkt här på vischan. Jag frågade speciell om den inte kommer att störa mitt mobila bredband, med det skulle inte göra det. Hoppas att han har rätt!


Annars har det inte hänt så mycket, dag har gått som vanligt. Ha en trevlig kväll!


Förresten här får ni en bild på dagens 

Amanda-Bula

  Kan ni se var hon har gömt sig??? 

   /Julia

Av Julia - 18 januari 2011 11:37
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Julia - 17 januari 2011 08:15


 


...till och med vädret är måndag, som maken brukar säga. Termometern visar 6,9 grader och det syns att snön har minskat en del under gårdagen och natten. Det finns mycket kvar, men det har sjunkit ihop lite och konturerna på hustaken börjar att synas lite också. Fortsätter detta milda väder kommer snön att försvinner där till att börja med i alla fall. Annars ligger det ca 30-40 cm snö kvar här ute. Inget som jag kan ge mig ut i ännu.


Vi har sovit gott, men jag är stel och har lite ont. Det råder säkert min träning bot på. Jag är klar med mina liggande övningar, resten får vänta till efter frukost. Jag delar ju upp övningarna under stort sett hela dagen.


Jag orkade inte se gårdagens avsnitt av Morden i Midsomer, men jag kan ju se den på SVT-Play i datorn senare.


   /Julia

Av Julia - 16 januari 2011 15:30


  


...till en grå, regnig och mild söndag, termometern visar 6,2 grader utanför gavelfönstret. Gårdagen spänderades med deckare i långa rader.


Förra veckans Morden i Midsomer DVD var ju nr 60 i serien och innehöll bland mycket annat Tom Barnaby's dotter Cully's bröllop med Simon. Jag var tvungen att leta rätt på avsnittet där de träffades. Det var film nr 55, som handlade om ett gammalt rockband. Så vi tittade igenom alla 5 avsnitten fram till bröllopet. Pust... det var länge sedan vi såg dem och det var roligt att se dem igen, men att se så många filmer på raken var en smula jobbigt, men i brist på annat var det kul ändå. Avsnitt 59 och 60 såg vi igen idag till frukosten och lunchen.


Nu har maken åkt och förhoppningsvis inhandlat del 61 av Kommisarie Barnaby's äventyr. Den ser vi fram emot att se kommande fredag. Han är duktig och tjuvkikar inte på den under veckan. Jag skulle nog inte kunna hålla mig. Jag är alldeles för nyfiken  för att kunna låta bli.

Rolig är också den bakomliggande historien förutom morden och deras lösning. Det är lika med Inspector Lynley Mysteries, det finns en röd tråd som fortsätter avsnitt efter avsnitt. Ganska typiskt i engelska deckarserier, tror jag. I alla fall dessa två serier är så.


Nu har jag definitivt nåt roligt att titta på varje fredag med min älskling efter middan. Jag har bestämt mig för att se alla avsnitt i Morden i Midsomer från början i veckorna när jag är ensam. Kanske en film om dagen om jag känner för det, jag får se. De är ju roliga och sevärda deckare. Men först ska jag läsa dagboken som jag nämnde här  i mitt förra inlägg.


  /Julia 

Av Julia - 15 januari 2011 09:15


  


...det blev ingen blogg igår, inte att skriva. Utan dagen gick åt att att läsa Klosterkatternas mattes dagbok. Underbar läsning. Carina har fört sin dagbok länge så det är mycket roligt att läsa, Det ska jag fortsätta med på söndag eftermiddag, helgen är helig för oss så länge maken är hos oss.


Han hade med sig roliga saker som vanligt. Inte bara den senaste DVDn utan en ljudbok i det nyaste ljudboks-formatet Book2go

   Det är en deckare av Mons Kallentoft, Höstoffer, hans tredje bok om kriminalinspektör Malin Fors.

De två andra är Midvinterblod och Sommardöden.Vi har Sommardöden och har lyssnat på den tidigare, men inte den första boken Midvinterblod, så den kommer att införskaffas vid tillfälle.


Dessutom hade han med sig en filmbox som han köpte för en billig penning.

   Den innehåller 12 filmer. Spännande och min förhoppning att de är så bra som baksidan utlovar.

 

Ja, vi får väl se. Det är ju annorlunda när man köper en färdig blandning av billiga filmer. Boxen kommer att sparas till senare. Läggas på lager precis som vi brukar och plocka fram film efter film när vi har tråkigt.


Men allra först lite frukost för två!

   /Julia

Av Julia - 13 januari 2011 08:30



...vi är så glada för vi har fått ett pris 

av Dui & Deco våra bloggande kattvänner 


     


Deras fina motivering lyder:

Motivering: Bloggar med humor och allvar. Vänner som stöttar med vänliga ord och uppmuntrande kommentarer och annan hjälp där det behövs. Vi gillar er!


Det är så man blir lite generad. Tusen tack för den fina utmärkelsen! Vår blogg är ju mattes egentligen, men vi får jama lite ibland vi också. Deras är bara deras och de bloggar dagligen. Det gör ju matte också men vi skriver bara när nåt skojsigt händer. Eller när matte lyckas ta nåt extra rolig kort på oss.


Än en gång: Tusen tack för det fina priset!


   /Amanda & Smulan

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards