Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under oktober 2010

Av Julia - 10 oktober 2010 07:45


  


...vilken underbar höstdag vi hade igår, vi hoppas på en lika fin söndag. Det var härligt ute och maken fick mycket gjort. Det finns ju en hel del att pyssla med ett litet hus och trädgård inför vintern.

Grannarna var lika upptagna med att lägga undan sommarens utemöbler och några klippte gräset för sista gången. Maken funderade lite på det, men det behövdes inte. Dessutom har han plockat undan gräsklipparen för vintern förra helgen.

Jag tyckte inte heller att det fanns anledning att ta fram den igen. Gräsmattan ser prydlig ut och det är huvudsaken.

Grannen framför, som har en stor ogräsodling istället för gräsmatta, klippte sin. Det borde han ha gjort i redan augusti.

De är inte här så ofta och när de väl kommer klipps gräset snabbt, fikas i trädgården och sen åker de hem igen. Så har de gjort i 20 år. Jag fattar inte hur de har råd att inte vara här. Äsch - det är inte min sak att fundera över.


Söndagar är lite dystra, för maken måste ju ge sig iväg framåt dan. Det gör att jag känner mig lite nere redan på morgonen, men vi är vana och bara han har ringt och talat om att han är framme är allt bra igen. Nedräkningen till nästa helg börjar.  Som tur är går ju vardagarna fort.


Nu är det hög tid att "put the kettle on" för vi behöver frukost snart. Han sover, det hörs inga rörelser från sovrummet än, men jag vill ha en mugg thé.

  /Julia  

Av Julia - 9 oktober 2010 18:00


  


...strålande sol, vindstilla och runt 15 grader. Kan en höstlördag bli bättre än så? Maken plockade och körde bort fallfrukten under jamisarnar överseende, de satt nämligen båda två i fönstret och tittade på husse.


Av de finaste skapade han detta välsmakande mästerverk

Så här såg skapelsen ut innan sin timslånga vistelse i ugnen och


en måste bild när den var klar

   Att den smakade himmelskt behöver jag väl inte säga.


Maken var kanske lite generös med kanel och strösocker, som han hade till äppelklyftorna, han helt enkelt öste det som vart över på hela härligheten.

Vi hade dessvärre ingen vaniljsås till kakan, men jag försäkrar att det gick lika bra med glass.


Till middag hade jag gjort köttfärssås som jag åt med spagetti och maken med potatis. Han äter nämligen inte pasta alls.

Den blev lika god som vanligt. Jag kokar den länge,  2-3 timmar, precis som den italienska vännen jag fick receptet av en gång för sååå länge sedan. Den innehåller inget märkvärdigt, det är på grund av den långa puttrandet den blir så god. Fast om jag ska vara riktigt ärligt blir den ännu godare imorrn, när vi värmer resterna till lunch.


Vi har varit ute en bra stund och njutit av det fina vädret. Maken jobbade och jag läste. Han fick plocka ner böckerna om Ayla, alla 5 som jag har. Det är faktiskt roligt att läsa på "riktigt", även om man inte kan göra annat också under tiden.

Förresten, är det nån som vet om det har kommit nån bok efter Nionde grottan?

För i så fall har jag missat den. 

Mätta i magen ska vi fortsätta att läsa, jag Grottbjörnens Folk och maken senaste numret av National Geographic Sverige (och kanske ta en bit kaka till *viskar*).


Ha en trevlig höstkväll.

   /Julia

Av Julia - 9 oktober 2010 08:30


  


...9,7 grader och vindstilla. Den hårda vinden tidigare i veckan har gett med sig. Lite regn har vi dock fått sent igår kväll och under natten, men just nu regnar det inte.


Maken kom som vanligt och glädjen stod högt i tak. Smulan och Amanda var som tokiga. När han äntligen fått byta kläder och satt sig i soffan bar dom leksaker till honom som han fick kasta, de tävlade om vem som skulle sitta i hans knä. Tur att jag inte ville sitta där också   . Efter ett tag lugnade dom ner sig.


En film hade han med sig, en som jag gärna ville se. Så den fick svara för kvällens underhållning.

  

Jag älskar böckerna om Ayla och har dem alla. Lite synd att inte fler av dem blev filmade (vad jag vet). Jag blev sugen att läsa om dem alla. Det är 5 tegelstenar om jag minns rätt och det var många år sen jag läste dem senast. Så jag får be maken att plocka ner dem från bokhyllan. Vi har  2 över sängen och dem kommer jag inte åt.


Théet är klart och jag hör maken röra på sig i sovrummet, det är dags för frukost. 


Hoppas att alla mina vänner får en mysig lördag!

   /Julia

Av Julia - 8 oktober 2010 13:37


  

...för pappa som skulle ha fyllt 83 år idag!

R.I.P lilla pappa.

Av Julia - 8 oktober 2010 07:48


  


...vinden har äntligen avtagit, liksom nattens regn har slutat, just nu i alla fall. Vi har sovit gott. Amanda var ute i rastgården en vända inatt och kom in kall. Hon väckte mig när hon försökte böka ner sig under täcket. Jag hjälpte till med att lyfta på den lite. Hon var kall, men inte blöt och vi somnade om genast. Efter ett tag, när hon blev varm igen, gick hon. Jag vaknade vid halv 8, gick till badrummet och tillbaka och gjorde mina morgonövningar liggande, som vanligt. De består av diverse benlyft och sträckningar. Det tar ca 10  minuter och hjälper till att mjuka upp min trasiga vänstra kroppshalva.


Härligt att det är fredag idag. Maken - husse kommer och det är äntligen helg. Vi har inget inplanerat, men säkert finns det mycket som ska göras inför vintern. 

Det är ganska varmt ute, termometern visar 10,9 grader. Synd att molnen hänger så lågt. Meteorologerna har dock siat om växlande molnighet med lite sol på eftermiddagen. Vi får hoppas på det.


   /Julia

Av Julia - 7 oktober 2010 07:57


  


...det har blåst som 17 inatt. Huset knakar i vindbyarna och jag vaknade flera gånger av att det riktigt ven runt vår lilla stuga. 

Jag är inte rädd, men lite läskigt var det allt. Smulan och Amanda låg stilla i sängen hela natten, vilket är ovanligt. De brukar ge sig iväg till andra ställen framåt natten, men inte inatt. 

När jag besökte badrummet vid 3-tiden följde de med och satt och väntade tills jag la mig igen, snabbt upp till mig i sängen och vi somnade om. När jag vaknade vid ½8 låg de i sängen och sov i sin vanliga "hög". De är så söta, när de sover omslingrade tillsammans. Det gör dom oftast. I sängen, i soffan och i sin igloo. Trångt, varmt och mysigt!


Just nu sitter de bakom datorn i fönstret och tittar på alla flygande löv som virvlar omkring utanför. En och annan pippi flyger förbi också.  

Rådjuren hade nog kalas i gryningen på all fallfrukt under äppelträden. Jag har sett flera halvätna äpplen.

Maken får göra en insatts i helgen och plocka upp de liggande frukten och köra upp dem i skogen. Där alla djur som gillar äpplen riktigt får frossa i frukten. Vi lägger dem på en speciell plats och där ligger säkert grannarnas fallfrukt av sommaräpplen redan. Där kan de äta och vi slipper dem i trädgården.


Lite synd är det att äpplen blåser ner innan de är riktigt mogna. Han får plocka dem som verkar klara, så vi kan göra äppelkaka av dem.

Vi har ju vinteräpplen och de mognar senare än andra. 

Det är en rikt äpple år, vi har sett att många har fått massor med frukt. Fast grannarna här har sommaräpplen, tidiga sorter, inte som vi.


Ja, ja... jag kan ju inget göra åt saken. Det är ju torsdag, maken får ta tag i saken i helgen.

Nu är det frukost som gäller, jag har tagit mina mediciner och mätt blodsockret (5,1). Théet är strax klart och nu ska jag stoppa två skivor fullkornsbröd i rosten.


   /Julia

Av Julia - 6 oktober 2010 08:45


  


...jag vaknade utsövd idag. Jag mår toppen, trots det dystra vädret. Termometern visar 13,9 grader och det är jämngrått ute.


Jag sitter med en mugg thé och ett par smörgåsar. Jag har hunnit till den näst sista boken om kommisarie Wallander, en återblick på hans karriär och hur han började som polis. Boken heter Pyramiden och är tillägnad Rolf Lassgård.


På insidan av mp3cd-fodralet står:


Till Rolf Lassgård

med stor värme, tacksamhet

och inte så lite beundran.

Han har berättat mycket för mig

om Wallander som jag själv

inte visste om.


Jag tycker att Rolf Lassgård spelade rollen som Wallander med bravur. Jag blev lite besviken när Krister Henriksson övertog rollen, men han spelar också rollfiguren jättebra. Hur det än är så är Rolf Lassgård "den riktige" Wallander för mig.


Min dag kommer att gå som vanligt. Lite facebook och spelen där, korsord och lite kortspel på datorn. Jag spelar gärna ett kortspel som heter canasta. Det har jag gjort sedan jag var barn. Mina föräldrar var mycket duktiga på sin tid. Man ska egentligen var 4, men det går att spela 2 och 3 också. Man använder 108 kort i spelet, 2 kortlekar med 4 jokrar. Vi spelade ofta när de levde, Jag har försökt att få maken att lära sig med han gillar inte att spela kort.  

Jag har hittat kortspelet som Pc-spel och spelar ganska ofta.  Jag har även olika pokerspel, som jag spelar. Men aldrig on-line eller för pengar. De spel jag roar mig med finns på skivor eller är nerladdade köpta spel. 

Jag har ett Monopol i min dator. Den köpte jag för länge sedan. På en Bokrea som förutom böcker sålde olika spel också till nedsatt pris.


Barnsligt? Ja visst, men det är underhållande. Och sen jag inte kan handarbeta som jag gjorde förr, blir det datorn och olika spel som får stå för underhållningen.


Jag är tämligen ensam i veckorna, maken jobbar och det gör mina vänner också. Nån av dem kan komma och hälsa på ibland, men det händer inte så ofta. De lever sina aktiva liv och har ont om tid. Dessutom har jag själv valt att bo på landet och det ångrar jag absolut inte. Jag trivs med att vara ensam. Var väl eremit i mitt förra liv  . Jag har bott här i vår sommarstuga på heltid sedan min far gick bort 1996. 

Det finns många olika sorters ensamhet, att vara ensam när man inte vill det är säkert svårt, men jag har valt min och trivs med det. För mig är det en ynnest att få vakna till vindbrus och fågelsång och inte till trafikbuller i ett höghus. Att det är bättre för Smulan och Amanda att få vara ute i rastgården när de vill är helt klart. Dessutom har vi helgerna att se fram emot. Mer än andra, för då har vi inte setts, utan bara talat i telefon med varandra under arbetsveckan. Helgerna är bara våra   och vi njuter av dem så mycket vi kan.


Ha en fin höstdag!


   /Julia

Av Julia - 5 oktober 2010 09:00


  


...det är varmt idag också, termometern visar 11,4 grader. Igår steg temperaturen till dryga 15 grader och solen tittade fram lite, men det blåste alldeles för mycket. Så det var inget roligt ute alls.

Mina vänner runt om i landet klagade på samma sak, de höll på att blåsa bort också. Jag försökte att sitta i dörrn när jag vädrade, men till och med där var det för mycket. Det var kalla vindar som ven omkring, men vädringen var snabbt avklarad. Jag hade öppet 2 gånger 5 minuter och det räckte. Vi saknar att inte kunna ha dörren öppen från morgon till kväll.

Det är höst och det är bara att inse det. Hoppas att den blir lååång och vintern kort och snöfattig.


Jag spelar några spel på fejjan en av dem heter Happy Pets, där jag har katter och hundar bland annat.

Igår skulle man vara inloggad till spelet mellan 7pm och 9pm GMT, då skulle man få ett djur i present, en jättehamster.  Sagt och gjort, Sverige ligger ju en timme efter GMT så till klockan 8 ska jag väl orka att klicka mig in på rätt sida. 

Det jag inte tänkte på är att det är sommartid. Det gjorde inte heller 10 000-tals andra spelare heller. Alla bara svor över den uteblivna hamstern klockan 20. Allt löste sig klockan 21 och alla fick sin hamster...

Man är väl inte klok som håller på att leker med virtuell hund och katt uppfödning. Kul är det och en sysselsättning under dagen, då jag ändå inte gör annat än lyssnar på böcker. Ett avbrott i korsordslösandet. Jag gör ofta så att om jag fastnar på nåt knepigt ord, lägger jag den åt sidan och gör nåt annat istället innan jag återvänder till korsordet. Då brukar det lossna igen. Under tiden kan jag "leka" med mina spel på fejjan.

Skönt att mina problem inte är större än lite strul med klockan.


Jamisarna undrade säkert vad jag höll på med så länge, jag har ju tidiga kvällsvanor.

De kom och buffades, gick igen. Kom tillbaka och jamade. De påpekade noga att min plats så dags var i sängen och inte framför datorn.

Jag kom i säng till slut och har sovit jättegott, vaknade lite stel, men annars mår jag toppen. Och nej, jag ska inte ta i och göra en massa så jag får ont imorrn. 


  

/Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards