Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under oktober 2010

Av Julia - 21 oktober 2010 12:16


Lille Snuffe är med i en fototävling,  Ge honom din röst här, bilden har matte lånat från Sippo's blogg.

  

Du måste registrera dig för att kunna rösta!


Hoppas att en av de sista bildera på Snuffe vinner, så gå in via länken, registrera dig och R Ö S T A !!!


Av Julia - 21 oktober 2010 08:23


  


...idag visar termometern +1,9 grader. klart kallare än de senaste dagarna. Troligen var det lite frost inatt också.


Jag har sovit gott, men har ont och är rätt stel. Det tänker jag råda bot på under dagen. Min träning är ett måste varje dag. Tur att jag är så envis och gör dem trots att vissa rörelser gör ont. Jag vill kunna behålla den rörelseförmågan jag har kämpat mig till och tränat upp med hårt jobb efter jag blev sjuk.


Idag tänker jag inte göra mycket heller. Lyssna på bok och se lite TV, men först lite mat. Vi hittade en ny mjukost med rökta räkor som är jättegod, jag tror att jag tar det på frukostmackan idag.


   /Julia 

Av Julia - 20 oktober 2010 08:29


  


...idag fick jag titta två gånger på termometern igen, den visar +9,0 grader. Regnet ha slutat, men spår efter den finns. Det ät ordentligt blött över allt.


Som jag misstänkte, får jag "betala" för gårdagen med värk. Kroppen, den vänstra halvan , vill liksom inte. Det går ju över med min träning, men är ganska smärtsamt just nu.

Äsch det är bara att ta smärtstillande och ge sig den på att göra alla övningar, som jag vet hjälper.  Hälften är gjord och resten gör jag efter frukost. Gångövningarna får vänta till eftermiddan, när det inte gör lika ont.

Jag är försiktig och tänker inte ens riskera att falla. Jag vet ju hur min kropp fungerar. Det är bara att vara försiktig och det är jag. Speciellt i veckorna, när jag är ensam. Då maken är här är jag tuffare och vågar mer.


Idag kommer jag att vila mycket och lyssna på nya ljudböcker jag lånade på biblioteket. Jag fick med mig 6 st denna gång. En del deckare och en del romaner. Jag lyckades hitta en ny bok av en favoritförfattare Arto Paasilinna, Domedagen gryr. Den  verkar vara lika rolig som hans andra böcker. Vi tycker om hans lite udda humor. Vi har nog läst allt som finns översatt till svenska. Den här läser Frej Lindqvist på sjungande finlandssvenka blandat med "vanlig" svenska utan brytning. En av personerna är svenk, så boken blir mycket mer levande med de två "dialekten". Det är en fröjd att lyssna.


Har ni inte läst nåt av denne finländare, så rekommenderar jag hans böcker varmt! En bra roman att börja med är Den ljuva giftkokerskan, en kul roman om en udda "brottsling" i skepnaden av en gammal dam på 70+.


   /Julia

Av Julia - 19 oktober 2010 16:33


  


...hemma igen efter dagens strapatser. Ögonen börjar rätta till sig efter de svidande dropparna. Mina ögonbottnar är fina, jag är välkommen på återbesök om 2 år igen. Härligt.

Jag frågade när jag fick pilla in mina linser igen, jag ser uselt utan dem. Använder -6,75 på vänster öga och -2,75 på höger, så jag har en släng av huvudvärk på grund av att jag har knappt sett. Men nu sitter de där de ska igen, skönt.


Det var en upplevelse att köra elrullstol utan att se ordentligt. Jag rev dock inte hyllorna, varken på biblioteket eller affären. Men f*n så irriterande att inte kunna se som vanligt. Visst är jag utan linser ibland (högst sällan!) men att jag ser så dåligt har jag inte tänkt på tidigare. Inte alls på grund av att jag aldrig har varit utan linser så här länge som nu, ett dygn blir för länge. 


Det var en jobbig dag och jag vet att det kommer surt efter, men jag får ta det lugnt resten av veckan.


Ha en trevlig eftermiddag!

   /Julia

Av Julia - 19 oktober 2010 08:30


  


...jag var tvungen att kolla termometern två gånger! Den visar +9,6 grader, det är mulet och det blåser ordentligt.


Det var en turbulent dag igår. Lille Snuffe fick somna in på Valla Djurklinik. Det är så tråkigt att han inte blev bättre, trots att husse och veterinärer gjorde allt de kunde för att rädda honom.

Sedan fick jag överaskande besök. Vi har rådjur på tomten rätt ofta höst och vår, men dessa objudna gäster har vi bara set spår efter tidigare.


Jisses så stora de är

   Förlåt bildkvalitén men de är tagna genom fönstret

   Läskigt att ha dem så nära

   Älgkon hade två kalvar med sig, men bilderna på dem alla tre var jättedålig.


De mumsade äpplen direkt från grenarna och lät sig väl smaka. Jag blev en smula rädd för att maken skulle träffa dem på nära håll. Så jag ringde och förvarnade om dem. Han var ju på väg.

En älgko med kalvar kan ju vara farligt. Tur för dem att vi inte är jägare. Det var mäktigt att se dem på så nära håll, de var bara några meter utanför fönstret. Smulan burrade upp svansen till modell stor flaskborste och backade undan från fönsterbrädan. Hoppas att de håller sig till skogen, visst är de vackra, men vill inte ha dem på så nära håll.


Nu ska vi avsluta frukosten och börja göra oss i ordning för ögonläkarbesöket.

Återkommer på eftermiddan.

   /Julia

Av Julia - 18 oktober 2010 12:46

SkaparKatten har fått ta emot lille Snuffe idag

Det berättade hans husse nyss på FB.

   Du kämpade tappert, din husse och veterinären gjorde allt de kunde för dig, Vi, blogggänget, försökte hjälpa till, men det hjälpte inte.

Nu har du gått över regnbågsbron på Valla Djurklinik.

Du har inte ont, längre och träffar en massa kompisar, busar och jagar.


Vaka över husse och Sippo.

Sov gott!


 /Amanda & Smulan  


PS

Se husses avsked till sin älskade Suffe. DS

Av Julia - 18 oktober 2010 07:45


  


...det är riktigt varmt idag, med tanke på de senaste dagars nattfrost. Termometern visar +4,6 grader. Men vart har alla löven på träden tagit vägen?? De har blåst av de senaste dagarna av stormen. Det har gått ovanligt snabbt tycker jag. Det mesta har försvunnit på päronträden på några dagar bara. Det är olika på olika träd. Äppelträdens löv är fortfarande gröna. Lönnens har bytt färg, Allt från gult till djupt mörkrött. Höstens färger är vackra! Men kunde ha väntat lite till, lite mer värme bara nån vecka till.

Österut var himlen alldeles rosa nyss, men molnen har gömt den uppåt gående solen. Förhoppningsvis blir det sol idag med. Vi får väl se. 


Maken kommer tillbaka i eftermiddag, Jag ska till ögondoktorn imorrn. Så det blir en lite udda vecka, då vi ses mycket mer än vanligt. Mysigt. Jag ska överaska honom med lite god mat lagom till han är här, vad det blir vet jag inte riktigt. Får höra vad han är sugen på. Kanske en hemmagjord pizza? Degen fixar jag med hjälp av brödmaskinen. Det brukar bli jättegott. Vi har olika ostar, svamp, lök och den obligatoriska tomatsåsen på. Kanske några skivor salami, jag tror att det finns några kvar i kylen. Men allra först min frukost. Blodsockernivån är bra (5,2) som vanligt. Kanske jag slipper min medicin helt. Det får läkarbesöket i december utvisa.


Ha en härlig höst måndag!

   /Julia

Av Julia - 17 oktober 2010 08:30


    


...termometern visar -1,9 grader.   Kallt som 17 med andra ord, men lika soligt som igår. Jag får gå tillbaka och se om det var så kallt redan i mitten av oktober. Nån enstaka frostnatt är väl att vänta, men jag vill definitivt inte ha en lång vinter igen och absolut inte med så mycket snö som i vintras. Det var så jobbigt att knappt kunna komma ut. Delvis på grund av kylan, men mest på grund av snön. Äsch, vädret rår ju ingen på, vi får vänta och se.


Jag har sovit gott, maken sover fortfarande och Amanda sover i min varma säng. Smulan sover i soffan, hon håller mig sällskap. Hon ligger hoppkurad till en liten boll. Det är ovanligt att de sover på var sitt håll. Oftast ligger de i en hög, så man knappt kan se vem som är vem av dem. 


Jag hittade ett gammalt kort på dem, de är så gulliga när de till och med håller om varandra.

   Detta är väl kärlek?


Det är en lite ovanlig söndag. När maken åker iväg på dagen ser jag honom inte förrän på fredagen vanligtvis, men han kommer tillbaka redan imorron eftermiddag. Jag ska till ögonläkaren för att fotografera mina ögonbottnar på tisdag förmiddag, det görs med ca 2 års mellanrum när man är diabetiker. Jag tackade nej i februari på grund av snön, men nu ska vi åka och göra det äntligen. Min syn har inte förändrats, jag har inte märkt nåt, men för säkerhets skull är det bra att få det kollat. Jag vill inte åka på läkarbesök ensam. Han tar tisdagen ledigt och vi uträttar en massa annat också samtidigt.


Idag ska vi inte göra mycket, Kanske ta en liten runda i solen, för att få lite frisk luft.

Nu hör jag maken röra på sig i sovrummet, lika bra att sätta på théet, så vi kan äta frukost snart.

   /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards