Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under juli 2010

Av Julia - 25 juli 2010 08:00


  


...just nu är det uppehåll och mulet, men regnet har vräkt ner från 17-tiden och större delen av natten. Så här på håll ser det ut som om regnmätaren är full, i så fall har vi nog fått 30 mm. Varenda droppe behövdes, det var extremt torrt innan. luften är härlig att andas igen och termometern visar 15,7 grader, det är lite varmare än de två senaste mornar.


Inatt kom en sjöblöt Amanda och väckte mig, när hon försökte knöla ner sig under mitt varma täcke. Vis av erfarenheten, hade jag en handuk till hands och torkade henne någelunda torr innan hon blötte ner hela sängen.


Jag fattar inte varför hon ska envisas med att gå ut i rastgården  i regnet, hon var ute en sväng vid 8-9 tiden och kom in lika blöt. Då var det husse som frotterade lilla damen. Smulan vänder i luckan och kommer in igen om det regnar eller tigger om att få gå ut på verandan en stund. 

Skulle jag få för mig att bada Amanda, skulle hon bli arg... men hon blöter gärna ner sig frivilligt om det regnar ute. Konstig kisse.


Vår tänkta grill-köttbit, fick stekas i stekpannan inomhus. Den blev jätte god trots att den blev stekt och inte grillad. Middagen blev i alla fall smarrig. 


Vi ska ta det lugnt på förmiddagen, äta lunch tillsammans innan makens ska hem för att avverka sin sista arbetsvecka. Sedan 4 veckors efterlängtad semester.


  /Julia

Av Julia - 24 juli 2010 12:41


  


...vi har precis varit på en runda i byn. Det är växlande molnighet och det blåser lite, så det blev ingen långpromenad direkt. Det var skönt tills jag började frysa i en tunn T-shirt, jag plockade och åt hallon, men det märks att de har sakat regn, de är ganska små, men har mycket intensiv smak. Det blir nog sylt av dem eller kanske sås till glass. Vi får se. Krusbären är snart mogna också och vinbär 3 sorter. Lagom till makens semester.


På eftermiddagen ska vi nog se ytterligare Morden i Midsommer. Vi ska kanske ta och se dem i ordningsföljd under semestern. Det är ju 59 delar och de är ca 100 minuter långa per avsnitt, så det lär räcka till. Vi kan ju alltid varva dem med både Poirot, Miss Marple och kommisarie Lynley om vi vill. Dessutom ett X antal andra filmer och serier, så det lär inte gå nån nöd på oss även om vädret blir dåligt.


Till middan kommer vi att grilla var sin köttbit. Till det har jag gjort egen potatissallad. Inte så "kladdig" som det köpta och smaksatt precis som vi tycker om. Det blir säkert jättegott. 


Till efterrätt tar vi fram några bitar    mazarin rutor ur frysen. MUMS!


Ha en trevlig eftermiddag!


    /Julia

Av Julia - 24 juli 2010 08:00


 


...den gångna natten var definitivt ingen tropisk natt. Termometern visar bara 13,3 grader. Huset är sval och skön, det är nästan kallt inne.

Jag funderade ett tag på att stänga ett av gavelfönstren, den bakom datorn, igår kväll, men den fick vara öppen i natt också.

Det är faktiskt så jag nästan fryser efter värmeböljan. Luften är mycket bättre och det är lättare att andas än förra veckan, troligen har värmeböljan tagit en paus, vilket uppskattas av mig och några fler som inte mår så bra i värmen.. 


Maken kom som vanligt igår eftermiddag, Smulan och Amanda blev minst lika glada som jag. Vi åt och tittade på en deckare

Valet föll på vår favorit 

Komisarie Barnaby och hans kolleger i Midsomer.

Vi tog bara en film i högen för alla är underhållande, undrar om resterande filmer också kommer på DVD, detvore jättekul att få serien helt komplett. Som det är nu så har vi alla som har kunnat köpas med en viss kvällstidning, men de nyaste sista fattas i samlingen. 

TV har visat dem, men jag har inte kunnat spela in dem tyvärr. min kombimaskin och TV har jag inte kunnat ställa in på rätt sätt, så jag ska slippa en extra digitalbox (vilket vi inte har). Det borde gå att spela in kanalen vi tittar på, jag ska plocka fram bruksanvisningen och försöka fixa till det under semestern.


Maken har bara en vecka kvar att jobba och sedan är han ledig hela augusti. Mysigt. Lite har vi redan planerat.


Den fjärde ska vi till Gallerian och guldsmeden. Jag har fått en rekvisition från försäkringsbolaget på en ny vigselring och det är den som ska väljas ut och beställas.

När vi ändå är i innerstan, vill jag gärna rulla övar gatan och göra ett besök på NK också.

För många år sedan fanns det en Italiensk glassbutik på Biblioteksgatan med underbar glass, vi ska kanske titta om den finns kvar och njuta av en glass om vi hinner.


Vi har en utflykt inplanerad i mitten av månaden med, men det skriver jag om senare.

Annars ha vi inte planerat något mer än så länge, det beror ju på vädret också vad vi kan och vill göra.


Vi ska också poströsta i slutet av månaden, bara röstkorten kommer. Det är för komplicerat att rösta i min vanliga röstlokal och jag vill gärna göra det själv, denna gång. Sist röstade jag (till EU-valet) genom ombud (maken) och det var också knöligt.

Vi var tvugna att ha vittne på att jag stoppade själv i röstsedlarna i kuverten och vittnet var tvungen att signera ytterkuvertet för att maken skulle lämna dem. Det tänkte vi slippa den här gången. Nu är det viktigare än nångonsin att avge sin röst tycker jag.


Ja, det är våra planer än så länge under semestern. Sen får vi se vad mer vi hittar på.


Men allra först lite frukost.


    /Julia

Av Julia - 23 juli 2010 07:45


  


...jag trodde knappt mina ögon när jag tittade på termometern, 15,6 grader   visar den. Den första morgonen som är så "kylig" på evigheter.

Snabbt som bara den öppnade jag allt och nu är det behagliga 22 grader inomhus, skönt!


Idag väntar vi ivrigt på att make/husse ska dyka upp, vi bestämde att inte åka och handla idag. Risken för regn är stor och det är inte kul att vara ute då om ma inte måste. Vi har mat så det räcker mer än väl och frukt, bröd och kattgodis köper han med sig till oss. Annat behövdes inte. Det var bara jag som hade lust att komma hemifrån ett tag.


Jag fortsätter att läsa roliga kattbloggar. Konstigt egentligen om man råkar snubbla över nåt man är intresserad av, hittar man massor i samma ämne. Alla har länkar till någon annan med samma intresse, det är bara att klicka vidare. Det finns hur mycket som helst ute på hur många olika bloggsiter som helst. 


Men först lite frukost.

   /Julia

Av Julia - 22 juli 2010 15:00


  


...veckan har gått fort, som vanligt. Den har gått åt bloggläsning, fast definitivt inte lika intensivt som i måndags. Nu var jag mer uppmärksam på mina gosbollar och lekte när de ville. Fast idag var de inte särskilt intresserade (än), de har sovit hela dan.

Lite kattinfo   :   sover ca 16 timmar om dan och slickar/tvättar pälsen i ca 3, sen är det inte så många timmar kvar av dagen.


Jag funderar lite om vi ska åka och handla lite imorrn. Vi behöver i och för sig bara några saker, men jag vill nog handla själv. Jag får fundera ett varv till. Det är lite regnvarning för imorrn och då är det inte kul att vara ute om man inte måste.


Det har varit kvavt och kvalmigt idag. Det är definitivt åska i luften, men när kommer den??? Jag väntar nog med att beställa färdtjänst ett tag till. När jag har sett väderprognosen för morgondagen i alla fall.


Snart är det dags att fixa lite mat, undrar vad jag ska äta. Egentligen är jag inte sugen på nåt, vem vill ha mat i värmen. Förmodligen äter jag en skål yoghurt med lite flingor till, som igår.

Termometern visar 28,7 grader i skuggan och luften står still... Bläää...


    /Julia

Av Julia - 21 juli 2010 18:34


  


...nu har jag läst hela Sippo's blogg. Mycket underhållamde med många skratt och en och annan tår.


Jag har dock lånat en adress ur bloggen för att glädja min favorit skällis (Sippo's namn på vovvar) och min trognaste läsare och hans matte Tina.


  

Denna medalj har ni förtjänat och jag ger den till er av hela mitt hjärta!


Annars har vi inte gjort många knop, men vi har busat lite under dagen. Vilket uppskattades mycket av mina busfrön.

Jag önskar mina vänner en trevlig kväll!

    /Julia

Av Julia - 21 juli 2010 08:00


  


...soligt, lätt vind och 23,8 visar termometern. Enligt väderrapporten i TV lär det bli uppåt 30 idag   . Just nu är allt öppet, men jag kommer att stänga lite senare på dagen, för att stänga den värsta hettan ute.


Nu har jag hunnit fram till maj 2010 i Sippo's blogg, jag tänker läsa färdigt den idag.

Annars är det bara det vanliga, träning, läsa de bloggar jag följer, se matprogram och lyssna på bok som står i min agenda.

Det blev ett rejält buspass igår kväll också. Tack vare det sov vi gott inatt, jamisarna var trötta efter buset och låg som små änglar bredvid mig och sov hela natten.


Men först thé och mackor!


   /Julia

Av Julia - 20 juli 2010 07:15


  


...igår läste jag mest hela dan. En för mig ny kattblogg. Mina egna var väl inte så roade, för även om jag sitter vid datorn, så brukar jag leka när dom vill, men igår var det annorlunda, jag blev så fängslad att jag knappt hade tid med annat. Amanda var sur när jag inte kastade iväg leksakerna hon släpade till mig. Efter ett tag hade jag inte mindre än tre tygmöss som har varit borta lääänge uppradade bredvid rullstolen och två storögda katter som bad om lite lek.

Då insåg jag att det var lite för mycket bloggläsande för dem, så jag stängde av och stora kvällsbuset började. Både Amanda och Smulan var i extas. De hämtade tillbaka leksakerna allt eftersom jag kastade dem.  Sprang ut och in, verandan-sovrummet-rastgården och tillbaka, de hade jättekul, jag också.

Jag trodde ett tag att de skulle busa hela natten, men när jag kom i säng, la dom sig bredvid och somnade.


Vi vaknade till en mulen oc sval morgon. Termometern visade 21,2 grader för en liten stund sedan.

Inga måsten idag heller, så jag fortsätter nog att läsa vidare. Men först lite frukost.

    /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards