Hjulia, huller om buller

Alla inlägg den 12 juli 2010

Av Julia - 12 juli 2010 13:25


  


...


...alla ni som känner mig vet om att jag gärna ser på matlagningsprogram. Det finns några varje dag som jag ser på med glädje.

Men jag blir lite ställd över den usla översättningen till Svenska. Tur att min Engelska är hyggligt bra (2 terminer på universitet + många resor till England och USA och massor med engelska böcker att njuta av) och de recept jag vill ha oftast blir rätt tack vare det.


För bikarbonat och bakpulver är inte samma sak. Liksom ”Brown sugar” (jag använder rå-strösocker i de recept) inte är vanlig strösocker.


Detta är bara 2 exempel på taskig översättning i bakrecept. Vissa kakor kräver bikarbonat (drömmar t ex) andra bakpulver. Det är inte alltid det fungerar att byta ut det ena mot det andra. Visst går det att använda vanligt strösocker, men vänta inte att det ska smaka lika bra som med ”Brown sugar” i vissa recept.


Det finns många fler. Många ingredienser är ganska svåra att få tag på, men det går oftast om man bara vill och bor i en större stad.


Gunilla!


Här är receptet på levergrytan du frågade om på ett ungefär, för jag gör det på en höft och mäter inte riktigt all jag har i, men så här gör jag:


1 medelstor gul lök

1 paket färsk kycklinglever (det som finns i vår affär väger ca 450 gr)

2 msk smör/margarin/neutral olja

1 msk mjöl

ca 1-1½ dl vatten (beroende hur tjock sås du vill ha)

ca 2 msk med koncentrerad apelsinjuice (smaka dig fram, börja med 1 msk).

Lite finhackad persilja att strö på när rätten är klar att servera


Hacka lök och fräs den mjuk utan att den tar färg, lägg i levern och rör runt lite, strö på mjölet. I med vatten och juice, salta och peppra efter smak. Lår puttra ca 20-30 minuter, tills levern är milt rosa inuti. Strö på persiljan och rör om.

Servera med kokt potatis eller kokt ris.


Hoppas att det ska smaka! Vi tycker mycket om denna levergryta, jag byter ut kycklinglevern mot kalvlever ibland, det blir lika gott, men smakar lite annorlunda.

Ibland lyxar jag till det och använder grädde till såsen istället för vatten och lite soya för att få såsen brun, men var försiktig med saltet då.

 

    /Julia

Av Julia - 12 juli 2010 07:45


 


...termometern har passerat 26 grader, just nu visar min 26,6 och klockan är inte 8 än!. PUST.

Det är soldis, vindstilla  och kvavt.

Jag ber alla soldyrkare om ursäkt, men jag mår inte bra i denna värme.


Åter lovas det regn och åskskurar i väderleksrapporten, gissa om jag längtar efter dem. Kanske, kanske kommer det i eftermiddag, Jag kan bara hoppas.

Efter regn och åsk stråket som delar landet i 2 delar från Skåne i söder till Uppland i norr är det svalare. Runt 20-24 grader, precis lagom.


Sov inte bra inatt heller tack vare att det är så varmt, förhoppningsvis blir det bättre efter lite regn och åska. Äsch det är färdig-gnällt för idag.

Dags för frukost!


  

 /Julia 

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards