Hjulia, huller om buller

Direktlänk till inlägg 10 november 2009

Efter tio i TV4...

Av Julia - 10 november 2009 11:56


Tisdag  



handlade om kränkningar i bloggkommentarer. Att människor som inte vågar stå för sina åsikter öser ur sig elakheter i kommentarer till bloggare som de inte känner. Många har gett upp bloggandet på grund av detta.


Jag tycker att det är bedrövligt. En blogg är en offentlig dagbok. Egentligen är det väldigt modigt att blogga och utlämna sig och sin familj. Hur personlig man blir är väldigt olika från blogg till blogg. Hos vissa kan man läsa allt, verkligen allt. De skriver om det mest personliga och intima.

Hos andra (som hos mig) lite mer allmänt om hur dagarna går.


Jag har haft tur, för jag har sluppit dumma, elaka kommentarer, utom några gånger i början, då jag hängde ut personen i fråga och han lade av. Jag har bloggvänner som har råkat illa ut, tyvärr. Fått elaka kommentarer av människor som inte känner dem.


Varför???


Är det avundsjuka?


Ett sätt att bli av med aggressioner?


Jag vet inte, men jag vet att det är fegt!


Oftast skulle kritikern aldrig våga säga samma sak öppet, öga mot öga.

Varför såra någon medvetet??? Ofattbart.


Kanske min lösning att blogga om det var avskräckande, för allvarligt talat hur många läser kommentarerna?

Jag är rätt dålig på det om jag inte själv skriver en.

En lösning är i och för sig att ”låsa” bloggen med ett lösenord, men då förlorar bloggen många läsare.


Dessa mobbare (jag hittar inget bättre ord) tror att de är anonyma, med det är inte så. Det går att spåra IP numret, även om det är svårt.


Jag är (nog) tråkig, jag har en mycket stilla och ”trist” liv i mångas ögon.

Handikappad, bor långt ute på landet med Amanda och Smulan, våra mysiga katter. Träffar min man två dagar i veckan, på helgerna. Sedan under semestrar och andra lediga dagar. Besöker en stormarknad cirka en gång i månaden. Träffar för övrigt väldigt lite folk. Jag umgås med vänner per telefon och via Internet mest.

Jag trivs med livet, jag har nog varit eremit i ett tidigare liv. Jag uppskattar ensamheten och ron här på landet.

Jag har valt att dra mig undan medvetet. Jag mår bra, efter omständigheterna och det är huvudsaken!


Några sista ord.

Var snäll mot andra. Var tolerant. Såra inte. Säg – skriv inte saker som du inte vill läsa bland kommentarerna i din blogg. Inse att bloggen är en dagbok och är personligt.



 Have a nice afternoon    /Julia

 
 
lyckans smed

lyckans smed

10 november 2009 12:08

De stackarna som är elaka är nog i akut behov av uppmärksamhet och har inte lärt sig något annat sätt att få det på. Man tycker ju att dem kunde lägga energin på något bättre..

http://www.lyckosmide.se

 
Aamor

Aamor

10 november 2009 12:09

Bra sagt!
Varför ska människor vara elaka mot varandra, helt meningslöst.
Att sen tycka att man ska leva som alla andra, man vet faktiskt vad som passar en själv.

Kramizar & Mjauisar

http://aamor.bloggagratis.se

 
Vivi

Vivi

10 november 2009 15:29

Bra skrivet, tog faktiskt också upp detta för ett tag sedan och jag håller med !!
De som bara förstör och vill göra männsikor ledsna måste vara väldigt tragiska männsikor!

http://www.missvivis.se

 
Madde

Madde

10 november 2009 19:32

Hejhej! Jag hittade hit jag också! ;-)

Vilken helmysig blogg du har! Gillar också dina små busfrön uppe i hörnet. Katter är för härliga! ;-)

Vad det gäller det där med elaka kommentarer så är det nog mest avundsjuka från deras sidor. Att det går för bra helt enkelt för vissa människor och detta tål de väl inte. Nu finns det ju också så man kan välja själv vilka kommentarer som ska godkännas eller inte. Tyvärr hinner ju dock den utsatta personen att läsa det elaka och kan ju ta väldigt illa vid sig.
Synd att vissa personer inte har något bättre för sig bara.
:-(

Vilket fall som helst så önskar jag dig en fortsatt trevlig kväll och jag kommer kolla in här snart igen!

Kram Madde ;-)

http://www.mads.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 24 december 2012 07:23

    Jag önskar er alla en trevlig Julafton!     /Julia med familj ...

Av Julia - 23 december 2012 16:47


  Jul-Hälsningar från Julia!   Vill ni hälsa på så finns vår nya blogg här: http://hjuliahullerombuller.blogspot.se/ ...

Av Julia - 24 augusti 2011 09:37


...jag tackar er alla som besöker min blogg fortfarande trots att jag har flyttat hit. Några kommer varje dag i alla fall  .    Men nu har jag en oerhört viktigt budskap!        Vi måste hjälpas åt igen! Sprid bannern med budskapet om ...

Av Julia - 29 maj 2011 08:34


    Jag har flyttat!!!   hit     Välkommen! Glön inte att uppdatera om du har mig i din länklista!   /Julia                           ...

Av Julia - 27 maj 2011 19:42

      Jag har efter lång övervägande bytt bloggplats till Blogger. Bloggen kommer i strort sätt se ut som vanligt, men på en ny adress. Jag provar ett tag i alla fall. De har alla de typsnitten jag vill ha och en massa annat kul.   Denna...

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Ovido - Quiz & Flashcards