Hjulia, huller om buller

Alla inlägg under juni 2009

Av Julia - 12 juni 2009 05:59



...fredag igen. Jag är väl som många andra och gillar fredagar.

Veckan är slut och helgen är strax här, mysigt.


Jag ska inte göra så mycket idag heller. Städa lite bara. D v s sopa av golvet och damma.

Naturligtvis göra dagens träning i portioner. Jag har redan gjort del 1. Några liggande övningar liggande och lite gångträning.

Nu blir det att stå vid diskbänken och laga till frukosten.


/Julia

Av Julia - 11 juni 2009 20:45

...solidag ändå. Riktigt skönt på eftermiddan med dryga 20 grader.

Humöret stiger genast. Man blir genast mycket gladare. Jag blir det i alla fall. 


Hoppas att vädret blir lika fint hela helgen. Vill gärna vara ute mycket om det går och inte bara vara på verandan.


Men nu ger jag mig och önskar alla:


/Julia

Av Julia - 11 juni 2009 12:51




...eftersom så många har frågat.


Receptet på min Köttfärs Jansson:


Riv/skär potatis och lök som till en vanlig Jansson

Jag brukar ta 500-600 gr potatis och en stor gul lök.


Ta ca 300 gram köttfärs, bryn i stekpanna så den delar sig och blir ordentligt stekt, krydda färsen väl med salt och peppar.


Lägg ett lager (hälften) rå riven potatis i botten på en ungfast, smord form, sedan den skivade råa löken, salta lite.


Bred ut den kryddade köttfärsen över lök och potatis, lägg på resterande potatis. Salta lite igen.


Häll på ca 3 dl vätska (jag brukar ta 2 dl matlagningsgrädde och blanda med 1 dl vatten). Strö över ströbröd ställ in i 200 grader varm ugn i ca 1 timme.

Prova med sticka och känn att potatisen är mjuk.

Om den ser ut att bli för mörk på ovansidan täck den med aluminiumfolie sista kvarten.


Hoppas att den ska smaka.


Jag lagar detta nån gång som ett alternativ till vanlig Janssonsfrestelse. Det finns fler i vår omgivning som inte tycker om ansjovis.


Eftersom jag inte kan ange exakta mått (lagar oftast mat på en "höft"  ) hoppas jag att det går bra ändå.



/Julia

Av Julia - 11 juni 2009 07:10



...och mulet denna morgon också. Trist, men jag ska inte ut idag, så det gör mig inget.


Synd om alla barn och ungdomar som har sommarlov. Det är ju inte sommar... än.

Att den kommer är jag säker på, men att skolavslutningen regnade bort är inte kul för alla dem som går i eller har just gått ut skolan.

Jag har bara minnen av soliga skolavslutningar   men säkert hade även jag nån som var regnig som är glömd för länge sen.


Jag har inga "måsten"  på agendan idag, bortsett från min vanliga träning. En del av den har jag gjort redan för att mjuka upp kroppen. Resten tar jag lite i taget under dagen, som jag brukar.


Nu är théet  klar, ska rosta ett par skivor bröd till och äta frukost.


/Julia

Av Julia - 10 juni 2009 10:24


...rolig dag.

Jag har träningsvärk efter gårdagens kvällsträning. Jag har diverse övningar som jag brukar göra liggande och jag gjorde dom alla igår kväll.

Det var ingen bra idé märkte jag i morse... Jag har ont och är jättestel. Jaja... det är bara att bita ihop och inte ge sig.

Nu har jag gjort om en del av träningen och visst känns det bättre, men långt ifrån bra. Jag tror att jag ska t o m vila lite efter lunch. Kanske rent av försöka sova en timme om jag kan.

Grannen håller på att bygga om nåt och för oväsen med nån maskin.


Jag återkommer med mer senare. Till dess: 


/Julia


Av Julia - 9 juni 2009 20:43



...om dagens sjukgymnastik. Mona kom och idag var hushållssyslor på schemat  . Jag bjöd på thé och kakan som vi gjorde i helgen. Hon uppskattade det. Jag visade att jag även kan diska efter oss. Det var inte mycket 2 muggar, 2 assietter, 2 théskedar och thékannan.


Det måste jag göra stående och kan vara jobbigt, men nu såg hon att jag fixar det också.

Skönt att få beröm, men hon vet att jag inte har nån hjälp i veckorna och nu såg hon mig göra hushållsgöromål. Jag lagar ju mat. Jag äter varm mat en gång varje dag och då gör jag sånt som maken inte gillar. Pasta och ris äter inte han, så jag passar på när jag är ensam. Middagen idag var ris med fiskpinnar och remouladsås, mums.


Men nu är jag trött och önskar er alla:


 


Av Julia - 9 juni 2009 09:58


Om nu nån undrar hur det är att ha katt. Precis så här kan det vara!    . Titta och få dig ett gott skratt!


http://www.youtube.com/watch?v=s13dLaTIHSg




 

Av Julia - 9 juni 2009 07:37



... var tog solen vägen. Det är mulet och grått ute, termometern står på 8,7 och det spås regn senare.


Jag tror att vi börjar likna engelsmän och pratar vädet jämnt och ständigt. Att det inte är som när vi var barn o s v i oändlighet. För att bidra till den konversationen gnäller även jag över den, om inte direkt dagligen men nästan.

Den kan jag i alla fall inte göra nåt åt. Det är bara att gilla läget. Sommaren låter vänta på sig några dagar till, även om vi fick en försmak på den för lite sen.


På dagens agenda står besök av sjukgymnast, hon kommer 09:30. Skönt att hon kommer så tidigt.

Gillar att göra "måsten" så tidigt som möjligt, sen är jag fri att göra vad jag vill. Toppen.


Återkommer senare och berättar om hon hade några nya övningar till mig. Till dess:


/Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards