Hjulia, huller om buller

Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Julia - 6 maj 2009 19:32


 ...semestern

Skriven av en riktig ordkonstnär

Nicke Sjödin
  

Nu blir det semester

och då blir det fester med gäster,

och bäst är små fester på rester,
och husvagn och båtar

och dragspelslåtar
och hur ska man hinna

att finna en kvinna,
och springen och jäkten

och träffar med släkten,
och blommor ska plockas

och lockar ska lockas,
och hur ska man orka

en sväng till Mallorca

och baddräkten stramar

och kattrackarn jamar,
och sen ska man vila

och bli mer virila
och dyka till botten

och myggen och knotten
och rekreationen

och nya passionen
och galor i parken

och filtar på marken
och smöret i Småland

och resor till Åland

och tjejer och killar

och osande grillar
och stimmen och stojen

och motorhojen
och tvister med frugan

och sommarstugan
och iskalla drycker

och ränker och nycker
och skavsår och myggbett

och magknip och ryggsvett
och mjölken som sur är

och guidade turer
och badtemperaturer,
och blommande ängar

och snart utan pengar
och utedasslorten

och kontokorten

och sovsäck i tältet

och kivet och kältet
och vandra i fjällen

och smultronställen
och cykla och rida

och skinnet ska svida
och gräset ska klippas

och cupmatcher tippas
och gå på muséer

och byta bidéer
med flera idéer
och gå och spatsera

och omtapetsera
och fiska och bada

och sova i lada

och hur ska man hinna

när pulsarna brinna
att njuta av livet

och allt som är givet
av lugnet och friden

i ljuvaste tiden
med blommande klöver

som alla behöver

- jo, när väl semestern är över.


av

~Nicke Sjödin~

Av Julia - 6 maj 2009 13:17

                               


... halva onsdagen gått. Vädret är sådär... växlande molnighet och 17 grader varmt, synd att det blåser lite. Men vad gör det. Har dock inte öppnat ytterdörren mot verandan än. Väntar nog lite till med det.


Mina busfrön till katter ligger i sin vanliga sovhög i sängen och    snusar så gott efter morgonens busrunda.

Amanda kom med sin leksaksmus som jag måste kasta iväg så hon får jaga den lite och sedan hämta tillbaka och jag får kasta iväg den igen.

Garanterat att det är jag som tröttnar först, men idag gjorde jag träning av hennes älsklingslek   . Jag kastade (försökte iaf) den med min "trasiga" vänsterhand. Efter några gånger gick det allt bättre. Träningen förenad med kattbus, det är en bra kombination.

Amanda hade roligt och det var huvudsaken.

Smulan tycker att det är barnsligt att jaga leksaksmöss... hon jagar hellre torrfoder över golvet... för tänk om den inte är död.

När hon har föst den runt ett tag så äter hon upp den och hämtar nästa.


Hon brukar t o m lägga några framför mig och jag ska kasta iväg den. Kul lek tycker hon.


Men årets trofé var en gul fjäder som dom har fått av grannen efter påsk. Den varade i 2 hela dar innan jag hittade en blöt och vältuggad gul hög mitt på golvet och hjärtlöst kastade bort den. Jag såg att dom letade noga efter den... men borta var den. Lika bra för den var rätt äcklig när den förpassades i soppåsen.
Dom får hitta nya saker att busa med och vis av erfarenheten går nästan allt att leka med, bara man verkligen vill och är en busig katt.



Av Julia - 6 maj 2009 05:55

                                 

...trist och regnig dag skiner solen igen. Hoppas att mitt humör gör det också.

Det är inte ofta jag är grinig så gårdagen var ett undantag. Tur är väl det. Alla har nån dålig dag ibland, då humöret är i botten. Trots att jag egentligen mådde rätt bra i kroppen.


Nu i morse ville inte min vänstra sida... Jag är både stel och har lite ont. Stelheten råder träning bot på, det blir bättre senare på dagen, men jag väntar med att ta värktablett ett tag. Tar ogärna fler piller än dom jag absolut måste, vilker är 10 st om dagen. Så min dag börjar med 5 av dessa piller till frukost.

Jag äter medicin (i allt lägre doser) för mitt diabetes. Slipper insulinsprutorna som jag hade aldeles i början då jag blev sjuk och den upptäcktes i samma veva. Med bra allsidig mat och regelbundna måltider och motion slipper jag kanske medicinerna också, förhoppningsvis.

Det visar sig vid mitt nästa läkarbesök den 27:e maj. Hoppas att få skippa några till då.


Ha en härlig lill-lördag! Jag återkommer senare.  /Julia

Presentation


Mina (p)älsklingar
Smulan sitter upp och Amanda ligger ner.

Klockan är:

Klicka på tassen på olika ställen å se vad som händer!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Dagens väder

MATA HAMSTERN! Klicka nånstans i bilden, så ramlar en matkula ner som den äter upp!

Fyrbenta vänner

Bloggvänner

Kattlek *fniss*

Fråga mig om du vill veta nåt :)

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Tassa in å skriv en rad

Jag på "Fejjan"

Vänner som har hälsat på


Skapa flashcards